Äitini sanoi, että koulussaan laulettiin Kaarlo Kramsun sanoittamaa runoa Ilkka. Löysin, että laulun on säveltänyt Alice Tegnér ja laulu olisi kirjassa…

Kysytty

Äitini sanoi, että koulussaan laulettiin Kaarlo Kramsun sanoittamaa runoa Ilkka. Löysin, että laulun on säveltänyt Alice Tegnér ja laulu olisi kirjassa Koululauluja III. En löydä mistään nuotillista kirjaa. Sävelmä on hukassa.

Vastaus

Vastattu

Kaarlo Kramsun runoon, joka alkaa ”Viel’ elää Ilkan työt”, löysin kolme eri sävelmää. Kaikkien laulujen nimi on ”Ilkka” ja säkeistöjä on 13. Joistakin nuoteista osa säkeistöistä on jätetty pois.

Alice Tegnérin sävelmä sisältyy ainakin seuraaviin nuotteihin:

Kansanopiston laulukirja : nuottipainos (8. uud. p.; Otava, 1947)

Parviainen, Lauri: Koulun laulukirja : oppikoulupainos (WSOY, 1944) (säkeistöt 1-5)

Koululauluja (toimittanut Otto Kotilainen; WSOY, 1924) (säkeistöt 1-5)

Maamiehen laulukirja (toimittanut Pekka Puhakka; Valistus, 1923)

Suomen nuorison laulukirja (6. uud. p.; WSOY, 1921)

Lauri Ikosen sävelmä sisältyy ainakin seuraaviin nuotteihin:

Pesonen, Olavi: Laulava kansa : säestykset ja kuorosovitukset laulukirjaan (Valistus, 1961)

Ingman, Olavi: Laulu ja soitto : säestykset laulukirjaan Laula sinäkin (2. tark. p.; WSOY, 1957)

Laulu-Matti (Kivi, 1955)

Siukonen, Wilho: Nuorten laulukirja ja koululaisen musiikkitieto (4. tark. p.; Otava, 1953)

Kansansävelmä, jolla laulua lauletaan, sisältyy ainakin seuraaviin nuotteihin:

Suuri kansanlaulukirja : 500 suomalaista kansanlaulua (Warner/Chappell Music Finland, 1996)

Suomalaisia kansanlauluja = Finnish folk songs (toimittaneet Esko Rahikainen ja Heikki Uusitalo; Fazer, 1984) (sanat myös englanniksi, kääntäjä on K. V. Ollikainen)

Laulukirja (Kulutusosuuskuntien keskusliitto, 1936)

Työväenopiston laulukirja : nuottipainos (Otava, 1928)

Kansakoulun laulukirja ([toim.] Paavo Halme, Väinö Paavola; WSOY, 1927) (säkeistöt 1-2, 4-5)

Myös Leevi Madetoja on säveltänyt tämän Kramsun runon, mutta tätä sävelmää ei ole julkaistu (https://madetoja.org/fi/teokset/yksiaaniset-vokaali-ja-kuorotokset).