Äitini, s. 1931, kertoi usein olleensa töissä nuorena Lappeenrannassa Raastuvankadun lastenkodissa. Mikä paikka voisi olla kyseessä ja milloin kyseinen…

Kysytty

Äitini, s. 1931, kertoi usein olleensa töissä nuorena Lappeenrannassa Raastuvankadun lastenkodissa. Mikä paikka voisi olla kyseessä ja milloin kyseinen lastenkoti on toiminut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

kyseessä on todennäköisesti Omakotisäätiön lastenkoti Orpola. Säätiö on Metodistikirkon perustama, jonka toimintaan kuului orpokoti jo vuodesta 1911 alkaen. Orpokoti toimi alkuaikoina Viipurissa, mutta sodan vuoksi se evakuoitiin ensin lyhyesti Jämsään ja 1940 Lappeenrantaan Raastuvankatu 30:een. Tieto selviää säätiön historiikista, mutta lastenkotitoiminnan päättymisestä ei teoksessa selkeästi mainita. Jos asia kiinnostaa, suosittelen ottamaan yhteyden Omakotisäätiöön.

Lähde: https://www.omakotisaatio.fi/materials/555b5855-62f4-4f6a-a7c5-5e290fe0…