Äitini oppi lukemaan ennen kouluikää (vessapaperina käytettyä sanomalehteä katsellessaan) ja sai näin lukutaitoisena heti ensimmäisellä luokallaan (1951-1952)…

Kysytty

Äitini oppi lukemaan ennen kouluikää (vessapaperina käytettyä sanomalehteä katsellessaan) ja sai näin lukutaitoisena heti ensimmäisellä luokallaan (1951-1952) oikeuden lainata koulun kirjastosta kirjan. Ensimmäiseksi kirjakseen hän valitsi koulun kirjaston hienosta kirjahyllystä "Pentta Hittisen seikkailut", se kertoi ilmeisesti kirjan nimikkeen nimisestä peikosta. Kuka tämän kirjan on kirjoittanut, ja mistä tämän kirjan löytäisi? Haluaisin antaa sen äitini (uudelleen) ja nyt ekaluokkalaisen lapseni luettavaksi.

Vastaus

Vastattu

Vuorenpeikko Penttahittinen on Maija-Leena Nopparin luoma hahmo. Penttahittisesta Noppari kirjoitti Otavan kustantamana kolme kirjaa: Penttahittisen pidot vuoressa (1938), Teemu-Tahvanan seikkailut (1939) ja Penttahittisen kasvatti (1946). Näistä tehtiin yhteisnide Vuorenkuningas Penttahittinen: Vuorenväen kertomuksia (1965), kustantajana Valistus. (Lähde: Lasten ja nuorten jatko- ja sarjakirjat , toim. Tuija Mäki, Avain 2021.) Kyseistä yhteisnidettä on saatavilla joistakin Suomen kirjastoista sekä kirjastojen kaukopalvelun käyttämästä Varastokirjastosta.

Listaus Nopparin koko tuotannosta löytyy Kirjasampo-sivustolta osoitteesta https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Aub5c07fe6-004e-4680-841e-f….