Äitini on ohjaamassa teatteriesitystä, jossa päähenkilönä on yksinhuoltaja mustalaisnainen. Yhdessä kohtauksessa tämä mustalaisnainen tekee kauppoja…

Kysytty

Äitini on ohjaamassa teatteriesitystä, jossa päähenkilönä on yksinhuoltaja mustalaisnainen.
Yhdessä kohtauksessa tämä mustalaisnainen tekee kauppoja valkolaismiehen kanssa.

Sitten siihen kysymykseen:
Voiko mustalainainen kätellä valkolaismiestä? Onko se kiellettyä heidän kulttuurissansa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oulun kaupungin tekemän oppaan (Opas romanien kanssa työskenteleville sosiaalialan ammattilaisille) mukaan "valtaväestön edustaja voi halutessaan kätellä romania. Valtaosa romaneista hyväksyy tämän ja pitää sitä kunnian osoituksena. Kaikille romaneille tämä ei kuitenkaan
ole luontevaa, joten voi olla huomaavaista jättää kättely epävarmassa tilanteessa väliin ellei romani itse tee siihen aloitetta."

Lisätietoa kättelystä ja koko opaskin löytyvät täältä:

http://www.ouka.fi/Sote/lomakkeet/vastvastensa.pdf