Äitini lauloi lapsena ollessani laulua, joka alkoi jotenkin näin: "Katsoppas Olle tässä tulee polle, Ilmari orhilla ratsastaa, mutt`pikku Tauno vaan, hän ajaa…

Kysytty

Äitini lauloi lapsena ollessani laulua, joka alkoi jotenkin näin: "Katsoppas Olle tässä tulee polle, Ilmari orhilla ratsastaa, mutt`pikku Tauno vaan, hän ajaa rattaissaan, on liian nuori ratsua ohjaamaan, mutt´pikku Tauno vaan, hän ajaa rattaissaan ja torvella tahtia toitottaa". Ymmärsin, että laulun tekijä oli P J Hannikainen ja laulu kertoo hänen lapsistaan. Onkohan tällainen laulu olemassa, ovatko sanat oikein, ja onko laulussa lisää säkeistöjä?
Ja, mistähän löytäisi tälle laululle nuotit?
Kiitos etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä lastenlaulu ”Astupa Polle”? Laulu alkaa näin:
"Astupa Polle, tässä tulee Olle.
Toivo hän laukkaapi Ruskollaan.
Veikko sitten seuraa, ajaa pientä peuraa.
Ilmari orhilla ratsastaa".

Laulussa on kaksi säkeistöä.

Suomen kansallisdiskografiassa Violassa kappaleesta kerrotaan, että "Astupa Polle" pohjautuu kansansävelmään, jonka on sovittanut Alvar Kosonen (1908 – 1965). Kappaleen on levyttänyt Kauko Käyhkö (1954) ja se on kuultavissa pariltakin äänitteeltä. Laulun sanoittaja on tuntematon.

Painettuja sanoja tai nuottia lauluun ei valitettavasti ole saatavana. ”Astupa Polle” on kuultavana seuraavilta CD-levyiltä:

Wanhanajan lastenlauluja : lauluja kotieläimistä (VL-Musiikki, 2011)
Wanhanajan lastenlauluja : parhaat lastenlaulut alkuperäisesityksinä (VL-Musiikki, 2011)
Lasten ikivihreät (Valitut Palat, 2004)

Lähteet:
https://viola.linneanet.fi/vwebv/searchBasic
http://www.fono.fi/
Wanhanajan lastenlauluja : lauluja kotieläimistä (VL-Musiikki, 2011)

5 ääntä

Kommentit

Olipa hauskaa törmätä tähän lauluun pitkästä aikaa. Luulen, että sanoja on muokattu vähän joka perheessä sijoittamalla omien lasten nimet mukaan ja mukaelemalla joitakin yksityiskohtia. Itse kuulin sen vuosikymmeniä sitten, ja silloin oli jonkun perheen tytär Virpi ajamassa vaunuissaan.

Muistelin vielä uudelleen laulua ja katsoin P.J. Hannikaisen lasten nimet. Totta maar, siellä oli Ilmari ja Tauno - ja muistin, että olin itse kuullut sen version, missä oli Väinö ajamassa peuraa. Tosin teknisempiä ajokkeja sitten liikuttelivatkin Ville ja Antti. Versioissa siis löytyy. Lasten nimet lienevätkin näissä tyypillisiä 50-lukulaisia. Hauska laulu, kiva kun muistutit, ja kiitos kirjastolle vastauksesta. Otanpa uudelleen käyttöön, kun on tilaisuus.

On tainneet nimet tosiaan vaihtua vuosien mittaan. Olle ei ole saman perheen lapsia, kuin muut laulun lapset vaan naapurin poika ja kappale on todella paljon vanhempi, kuin 1954. Pojat ovat veljeksiä ja nuorimman nimi ei ole alun perin Tauno ja vanhin heistä on syntynyt jo 1900 alussa.

Isäni rakensi koululuokalleen tintamareskin ja lauluna oli tuo "Astuppa polle"
Elettiin 1950-lukua. Muistojen myötä aloin etsiä sanoja ja löysin tietoa täältä.
Äitini vuodelta 1910 Valistuksen Laulukirjasta löysin nuotit ja sanat nimellä Ratsastus marssi. Siinä on 2 säkeistöä.
Terveisiä !

Tämän laulun on säveltänyt Alice Tegner, ruotsalainen säveltäjä , joka eli 1800-1900 - lukujen vaihteessa. Alkuperäisen laulun nimi on Borgmästaren Munthe. Se löytyy laulettuna CDllä esim. kokoelmassa Sjung med oss Mamma. Monet tunnetuista, Suomessakin 1900-l paljon lauletuista lastenlauluista ovat alunperi Tegnerin käsialaa: Mää mää lampaani, Uinu paju pienoinen, Aa aa Heikki , Tanssi mun nukkeni jne.
(Toimitukseen lähetetty palaute)

Kiitos näin jälkeenpäin näistä ihanista tiedoista. Meilläkin oltiin jo niin moderneja, että vaunuissa ajoi pikku Virpi, joka oli naapurin tyttö. Kiitos myös Tegner-viitteestä.