Äitini isän puolelta 1810 - - 1850 välillä pulpahtaa esiin sukunimi Carolin. Henkilön ammatti on "soldat", nimi esillä Lopella. Mistähän tullut sukunimi?

Kysytty

Äitini isän puolelta 1810 - - 1850 välillä pulpahtaa esiin sukunimi Carolin. Henkilön ammatti on "soldat", nimi esillä Lopella. Mistähän tullut sukunimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun kautta löytyvät väestötietojärjestelmään tallennettujen etu- ja sukunimien lukumäärät. Vanhimmat nimitiedot ovat 1800-luvulta. Tältä ajalta palvelusta ei löydy yhtään Carolin-sukunimistä henkilöä:

http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Kirjaston lähteistä tätä nimeä ei myöskään löytynyt.

Kielentutkija Pirjo Mikkonen kirjoittaa Suomen sukututkimusseuran sivuilla Suomen ruotusotamiesten lisänimistä. Ammatin nimi soldathan tarkoittaa sotilasta. Mikkosen mukaan Suomessa alettiin järjestää ruotujakolaitosta vuoden 1680 alussa. Tähän liittyen sotilaiden luetteloihin oli merkittävä ristimänimi, isän nimi ja liikanimi. Näitä liika- eli lisänimiä on sanottu sotilasnimiksi. Voisiko nimi Carolin olla tällainen sotilasnimi? Artikkeli löytyy täältä:

http://www.genealogia.fi/nimet/nimi32s.htm

3 ääntä

Kommentit

Vanhimmat Hiski-tiedoston tiedot sukunimestä Carolin löytyvät 1720- ja 30-luvulta, jolloin toijalalainen (Akaa)sotilas nimeltä Thomas Carolin on ollut useamman lapsen isä, äitiä ei ole merkitty. Varhaisin tieto näyttäisi kuitenkin olevan samannimisen sotilaan lapsesta vuodelta 1723 Kangasniemellä. Vihki- ja hautaustietoja löytyy myös 1700-1800-luvulta kunnista Loppi, Akaa, Hämeenlinna.
Tulee mieleen eräs ajatus: voisiko "Carolin" olla "karolin", eli Ruotsin kuninkaiden Kaarle XI ja Kaarle XII joukkoihin kuuluneen miehen nimi. Karoliineiksihan kutsuttiin näiden kuninkaiden joukkoja, joissa palveli paljon suomalaisiakin.

tuo karoliini minullekin nousi mieleen, sotilas, joka taisteli Kaarlen joukoissa