Aineosa vai ainesosa? Miten määritellään näiden eri muotojen käyttö?

Kysytty

Aineosa vai ainesosa? Miten määritellään näiden eri muotojen käyttö?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirjassa sanat määritellään sana aines kohdalla ainesosa elementiksi, josta jokin esim. koostuu 1. aineista, tuotteista t. esim. muistiinpanoista, joista jtak tehdään, materiaali. .2. aineosa- (nen), elementti. |Maalajin hienot a:kset. Vereen kulkeutuneet vieraat a:kset. - Yhteiskunnan kumoukselliset a:kset. Myös sanan ainesosa kohdalla on vastaavaa kuvausta. Aineosa puuttuu Nykysuomen sanakirjasta.

Kielitoimiston sanakirjassa ainesosa -selityksessä annettu esimerkki salaatin ainesosat viittaa samanlaiseen käyttöön,

Aineosan kohdalla esimerkkinä on lause siellä Hiili on aineosana kaikissa orgaanisissa yhdisteissä.

Näiden perusteella voisi tulkita siis ainesosan oleva materiaali ja elementti, jota voidaan käyttää, kun esim. kootaan jotain ja aineosan olevan epäitsenäinen osa aineessa, esim.hiili.

Tieteen termipankissa sana aineosa selitetään rakenneosaksi ja komponentiksi, mutta ainesosassa on myös merkityksenä komponentti, eli siis merkitysten ero ei tule esiin tässä sanastossa.

On siis turvallisinta kysyä asiasta lisätietoa asiantuntijoilta Kotimaisten kielten keskuksesta kieli- ja nimineuvonnasta.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kysymys "miten määritellään" tarkoittanee nykyisyyttä? Siteeratessaan yli 70-vuotiasta julkaisua vastaajan olisi asiallista huomauttaa tekstin iästä.
A-alkuiset hakusanat ovat Nykysuomen sanakirjan 1. osassa, joka valmistui painosta vuonna 1951. Käsikirjoitus oli viimeistelty 1940-luvulla, mutta materiaalipulan vuoksi painatus viivästyi vuosilla (HS 17.2.2000).