Aikoinaan Suomen historian tunnilla luettiin otteita kirjasta, jossa kuvattiin todella raakoja tapahtumia Suomen maankamaralla - kuinka ihmiset pakenivat…

Kysytty

Hei,

aikoinaan Suomen historian tunnilla luettiin otteita kirjasta, jossa kuvattiin todella raakoja tapahtumia Suomen maankamaralla - kuinka ihmiset pakenivat metsiin ja metsissä kidutettiin ihmisiä kuoliaaksi (mm. raskaana olevia naisia).

Tämän kirjan nimi oli joku "Paha" tai "Pahuus" tai vastaava. Osaisitko sanoa mikä kirja oli ja kirjailijan nimi? Kirja on kohtalaisen vanha kun aikoinaan kävin kysymässä sitä akateemisesta kirjakaupasta niin sieltä sitä ei saanut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Todennäköisesti historian tunneilla on käsitelty isoavihaa. Voisiko olla kyse Kustaa H. J. Vilkunan kirjasta Viha: perikato, katkeruus ja kertomus isostavihasta (2005)? Sieltä ainakin löytyy tarinoita raakuuksista.

Tai sitten se on mahdollisesti jokin vanhempi isoavihaa käsittelevä teos. Helmetistä (www.helmet.fi) voi etsiä hakusanalla isoviha, jolloin tulee näkyviin kaikki pääkaupunkiseudun kirjastoista tätä historian vaihetta käsittelevät teokset.