Aika kauan on jo ollut kysyntää kaikille 50-60 luvun esineille, varsinkin Finelin emaliesineille ja Arabian keramiikalle ja hinnat nousevat hyväkuntoisista…

Kysytty

Aika kauan on jo ollut kysyntää kaikille 50-60 luvun esineille, varsinkin Finelin emaliesineille ja Arabian keramiikalle ja hinnat nousevat hyväkuntoisista korkeallekin. Minkä hintaisia esineet olivat uusina, oliko niihin varaa jokaisella, saiko niitä ihan tavallisista kaupoista ja olivatko ne ihan tavallisia käyttöesineitä? Miksi juuri näistä on tullut retroaarteita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastaan ensimmäiseksi viimeiseen kysymykseen: Kotilieden artikkelissa mainitaan yhdeksi suosion syyksi sisustustrendit. Kun kotia kalustetaan esim. 1960-luvun hengessä, halutaan astioiden sopivan muuhun tyyliin. Ehkä myös 1950- ja 1960-luvun astioiden muotokieli näyttää tällä hetkellä hyvältä. Suosiota luonnollisesti levittää tehokkaasti sosiaalinen media.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ilmiot/10-kysymysta-keraili…

Arabian vuosihinnastot mainitaan painettuina lähteinä Design-museon verkkonäyttelyssä, mutta kirjastohaulla en päässyt niiden jäljille. Kiriastossa on tuon ajan tuotekuvastoja, mutta niissä ei ole hintoja. Jonkun käsityksen astioiden hinnoista saa mainoksista, joita julkaistiin lehdissä. Esimerkiksi 1960-luvun alun Kotiliesi-lehden mainoksissa on runsaasti hintaesimerkkejä.

Astioita suunniteltiin myös pieniin tiloihin sopivaksi ja arkikäyttöä ajatellen, ja niitä myytiin mainosten sanoin "kaikissa taloustavaroita myyvissä kaupoissa". Haastattelemani henkilö muisteli, että esimerkiksi Tampereella astiaostoksia voi tehdä Koisossa, eräänlaisessa erikoisliikkeessä siis, mutta myös Osuusliike Voimassa  (E-liikkeen kauppa Pirkanmaalla) sekä SOK:laisessa Osuuskauppa Tuotannossa. Myös Anttilan postimyyntikuvaston kautta sai tilattua ainakin joitakin Arabian astioita (vuonna 1965 Arabian 24-osainen Asta-astiasto maksoi Anttilassa 49,85 markkaa!).

Kysymyksestäsi ei käy ilmi, miten perehtynyt olet aiheeseen ennestään. Onko Liisa Laukan kirja Rakas Finel ja Arabia-emali sinulle tuttu?
Kirjastosta löytyy muutenkin runsaasti aineistoa Arabian astioista kiinnostuneelle, esim. Keräilijän aarteet -sarja ja Helena Leppäsen ja Katri Lehtolan Arabian kahvikupit 1916 - 2016. Tiina Huokunan kirja Vallankumous kotona! : arkielämän visuaalinen murros 1960-luvun lopussa ja 1970-luvun alussa on suositeltava teos aiheesta kiinnostuneelle.