Aiemmin suomessakin käytetyissä fraktuura-kirjaimissa on kaksi erilaista pikkuässää. Miksi näin, ja miten määräytyy, kumpaa kulloinkin käytetään?

Kysytty

Aiemmin suomessakin käytetyissä fraktuura-kirjaimissa on kaksi erilaista pikkuässää. Miksi näin, ja miten määräytyy, kumpaa kulloinkin käytetään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fraktuurakirjaimissa on tosiaan kaksi erikorkuista pikku-s-kirjaista. Jukka K. Korpela on kirjoittanut kirjaimista laajan tutkielman ja käsitellyt siinä myös fraktuuran kahta ässää. Tutkielma on luettavissa kokonaisuudessaan alla olevan linkin kautta:

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kirjaimet/tarinoita.pdf

Tutkielman mukaan kumpikin s-kirjain lausuttiin samoin, eli tavallisena yksittäis-s-kirjaimena. Pitkä ässä oli alkuaan lyhyttä tavallisempi muoto. Lyhyttä käytettiin vain sanan lopussa. Kahden ässän yhdistelmässä ensimmäinen s oli pitkä ja toinen lyhyt. Myöhemmin lyhyen-s-kirjaimen käyttö laajeni ja lopulta antiikvakirjaintyyppi syrjäytti pitkän s-muodon kokonaan.

Korpelan mukaan kyse oli samanlaisesta ilmiöstä kuin kreikkalaisessa kirjaimistossa, jossa sananloppuisella s-kirjaimen vastineella on eri muoto kuin kirjaimella on muissa kohdissa sanaa.

23 ääntä

Kommentit

Yllä sanotaan, että kahden ässän yhdistelmässä ensimmäinen s on pitkä ja toinen lyhyt. Katson juuri Tyrvään Sanomien sivua vuodelta 1910. Siinä pariässät ovat päinvastoin, lyhyt ensin ja pitkä perässä.

Minusta Korpela sanoo tuossa jutussaan, että lyhyttä ässää käytettiin tavun - ei sanan - lopussa. Siitä seuraa luonnollisesti, kaksoiskonsonanteista ensimmäinen on lyhyt, toinen pitkä.

Lyhyen ässän käyttäminen tavun lopussa näyttää olevan myöhäisempi kehitys. Katsoin juuri 1759 painettua teosta Ruotzin Waldacunnan LAKI. Siinä lyhyt ässä on käytössä vain sanan lopussa. Äkkiä silmäiltyäni näyttää siltä, että ainoat sanat joissa on kaksi ässää peräkkäin ovat canssa sanat eri muodoissa. Ensimmäinen ässä on iso ja jälkimmäinen on lyhyt, tosin ei samanlainen kuin sanan lopussa oleva.