Äidinkielen lopputyöhön pitää valita kaksi suomalaisen kirjailijan kirjaa joita yhdistää jokin asia. Kirjailijan pitää kuitenkin olla eri. Osaisitko kertoa…

Kysytty

Äidinkielen lopputyöhön pitää valita kaksi suomalaisen kirjailijan kirjaa joita yhdistää jokin asia. Kirjailijan pitää kuitenkin olla eri. Osaisitko kertoa minulle 2 kirjaa jostain sodasta jossa toisessa tapahtumia kuvataan miehen ja toisessa naisen näkökulmasta. Itse en ole tälläisiä kirjoja löytänyt. Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensin sotaa ja sota-aikaa naisnäkökulmasta kuvaavia romaaneja:

Nousiainen, Inka: Kirkkaat päivä ja ilta, Siltala, 2013 - talvisota

Sirpa Kähkösen Kuopio -sarja sijoittuu jatkosodan aikaan:
Kähkönen, Sirpa: Hietakehto, Otava, 2012
Kähkönen, Sirpa: Neidonkenkä, Otava, 2009
Kähkönen, Sirpa: Lakanasiivet, Otava, 2007
Kähkönen, Sirpa: Jään ja tulen kevät, Otava, 2004
Kähkönen, Sirpa: Rautayöt, Otava, 2002

Kettu, Katja: Kätilö, WSOY, 2011 - kuvaa Lapin sotaa
Sandbacka, Carola: Sodan jaloissa, Tammi, 2010 - talvisota suomenruotsalaisesta naisnäkökulmasta
Saisio, Pirkko: Sisarukset, Kirjayhtymä, 1976 - sota-aika 1930- ja 1940-luvuilla
Pihlajamäki, Tiina: Siitä ei voi kertoa, Atena, 2003 - Balkanin sota 1992
Kilpi, Eeva: Elämä edestakaisin, WSOY, 1964 - sota-aika ja siirtoväen paluu Karjalaan naisnäkökulmasta
Kervinen, Kaisa: Lääkintälotta Olka, Kustannus HD, 2010 -jatkosota ja Lapin sota

Suurin osa varsinaisista sotaromaaneista kertoo asioista miesten näkökulmasta. Seuraavassa joitakin klassikoita ja tunnettujen kirjailijoiden teoksia:

Tuuri, Antti: Rata, Otava, 2010 - jatkosota 1942
Tuuri, Antti: Talvisota, Otava, 2010
Tuuri, Antti: Rukajärven tiellä - jatkosota
Linna, Väinö: Tuntematon sotilas - talvisota
Saraspää, Seppo: Leiri maailman laidalla, Karisto, 2002 - jatkosota
Lundberg, Ulla-Lena: Marsipaanisotilas, Gummerus, 2001 - talvisota ja jatkosota suomenruotsalaisen sotilaan jäkökulmasta
Tuuri, Antti: Elämä isänmaalle : tiedusteluretki Lieksajärvelle heinäkuussa 1941, [Uusi p.], Otava, 1999
Malmi, Timo: Tähkäpää, sotavangin laulu : romaani, Atena, 1999
Haanpää, Pentti: Korpisotaa sekä ennenjulkaisematon muistelma talvisodasta - 3. p., Otava, 1999
Nurminen, Sylvia: Veljeskansan vapaaehtoiset, Karisto, 1996 - virolaiset vapaaehtoiset jatkosodassa
Rintala, Paavo: Nahkapeitturien linjalla, Otava, osa: I

Joensuun pääkirjastossa sotaromaanit ovat omassa hyllyluokassaan, joka on merkitty 84.SOT Siitä niitä löytyy helpommin kuin muiden romaanien joukosta.
Myös Kirjasampo -palvelusta löytyy sotaromaaneja hakemalla sanalla sotakirjallisuus http://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/sotakirja