Agatha Christien kirjassa Cards on the Table suomennoksessa luvun 8 lopussa on rouva Oliverin salapoliisi kansallisuudeltaan suomalainen. Onko hän…

Kysytty

Agatha Christien kirjassa Cards on the Table suomennoksessa luvun 8 lopussa on rouva Oliverin salapoliisi kansallisuudeltaan suomalainen. Onko hän suomalainen myös alkuperäisessä teoksessa vaiko hänestä suomalainen vain tässä suomennoksessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rouva Oliverin luoma salapoliisihahmo Agatha Christien kirjassa Cards on the Table vuodelta 1936 on kansallisuudeltaan suomalainen. Rouva Oliver sanoo näin: "I've written thirty-two books by now - (--) and I only regret one thing, making my detective a Finn. I don't really know anything about Finns and I'm always getting letters from Finland pointing out something impossible that he's said or done. "

Christie Agatha: Cards on the Table (HarperCollins, 1981)

8 ääntä

Kommentit

Kuvitteellinen dekkarikirjailija Ariadne Oliver esiintyy lähes kymmenessä Agatha Christien kirjassa. Ariadne on Agathan parodinen omakuva; hänen kuvitteellisten kirjojensa päähenkilö, suomalainen Sven Hjerson, viittaa puolestaan Agathan kirjojen sankariin Hercule Poirot'iin.

Kaikissa Poirot & Oliver -kirjoissa ei mainita suomalaista etsivää, mutta ainakin näissä:
Kortit pöydällä (Cards on the Table)
Kolmas tyttö (Third Girl)
Rouva McGinty on kuollut (Mrs McGinty is dead)

Alkukielellä hän on kaikissa Finnish, Finn... Yhdessä tarinassa on sivujuonena Ariadnen teoksen sovittaminen näyttämölle, ja dramaturgi haluaisi vaihtaa päähenkilön norjalaiseksi, mitä kirjailija ei hyväksy: kirjojen lukijat tietävät, että Sven on suomalainen. Toisaalla keskustelukumppani puhuu "lappalaisesta" päähenkilöstä, ja Ariadne korjaa heti: hän on suomalainen.

"Agatha Christie's Hjerson" -tv-sarjassa Hjersonin suomalaisuus on supistettu Ruotsiin muuttaneen yksityisetsivän ahvenanmaalaiseksi syntyperäksi.
https://www.agathachristieshjerson.com/