Abraham Stenfelt, jonka "matkakertomus" "Stenfeltin matkavaiheet Ruotsin valtakunnassa vuonna 1861", julkaistiin 1868, vaikutti loppuelämänsä Siikajoella…

Kysytty

Abraham Stenfelt, jonka "matkakertomus" "Stenfeltin matkavaiheet Ruotsin valtakunnassa vuonna 1861", julkaistiin 1868, vaikutti loppuelämänsä Siikajoella. Onkohan siellä jossain paikallishistoriallisessa julkaisussa (esim joululehdessä) innostuttu kertaamaan monivaiheista elämäntarinaansa?

Vastaus

Vastattu

Siikajokisia joululehtiä ovat mm. Kotiseudun joulu, Oikia joulu ja Siika-Pyhäjokialueen kotiseudun joulu. Selailin muutamia lehtiä, mutta silmiini ei sattunut juttua Abraham Stenfeltistä. Joululehdet voi saada Oulun pääkirjastosta kaukolainaan.

Kalevassa 30.6.1995 on julkaistu arvostelu Heikki Tervakankaan näytelmästä Epun herra, joka perustuu Abraham Stenfeltin elämään.