Aarre Simonen oli suomalainen poliitikko. Löytyyykö hänen poliittisesta elämäntyöstä kirjoja, tutkimuksia ja tieteellisiä artikkeleita.

Kysytty

Aarre Simonen oli suomalainen poliitikko. Löytyyykö hänen poliittisesta elämäntyöstä kirjoja, tutkimuksia ja tieteellisiä artikkeleita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aarre Simosesta on kirjoitettu elämäkerta: Sapeli-Simonen (kirjoittajat Pentti Peltoniemi ja Hannu Rajala, 1981). Myös näissä kirjoissa käsitellään häntä:
Tovereiden tasavalta / Hannes Tiainen ; toimittanut Kyösti Salovaara (1997), Kansalaiskirja: muotokuvia muistista / Matti Kurjensaari (1977) ja Politiska profiler / Anders Huldén (1970).

Kotimaisen artikkeliviitetietokanta Arton (https://arto.linneanet.fi/vwebv/searchBasic?sk=fi_FI) mukaan hänestä on kirjoitettu muutamia artikkeleita:

- Aarre Simonen. Viimeinen tapaaminen / Kurjensaari, Matti
(Suomen kuvalehti 1977, nro 7, s. 14-15)

- Sähkösapelin" voimapolitiikkaa: mukavammin sähköllä - mutta ei Pohjois-Suomessa / Tauno Vesala (Pohjoinen, 1971, nro 3, s. 3-7)

Suomen kansallisbiografiassa on hänestä kirjoitettu artikkeli:

 - Simonen, Aarre (1913-1977): ministeri, TPSL:n puheenjohtaja, Suomen Pankin johtokunnan jäsen, kansanedustaja / Hannu Soikkanen (2007)

Alla luettelo kirjastoista, yliopistoista ja muista laitoksista, joissa Suomen Kirjallisuuden Seuran julkaisema Kansallisbiografia on luettavissa:

http://www.kansallisbiografia.fi/kb/?p=17