Ääntyykö ruotsin kielessä sanan lopussa oleva g joskus h:na? Minä ääntäisin esim. sanan ”plötslig” ”plötslih”.

Kysytty

Ääntyykö ruotsin kielessä sanan lopussa oleva g joskus h:na? Minä ääntäisin esim. sanan ”plötslig” ”plötslih”.

Vastaus

Vastattu

G voidaan lausua lopussa tai sitten se voi monesti jäädä kokonaan poiskin ääntäessä, jolloin se voi kuulostaa että siellä lopussa olisi h. Saksan kielessä on sama sana ja siellä lopussa on h-äänne: https://svenska.se/tre/?sok=pl%C3%B6tslig&pz=2
(jfr d. pludselig; av mlt. plutzlik, pluslik, t. plötzlich, till (ä.) t. plotz, plutz, knall, plask o. d., av ljudmålande urspr. (jfr PLÖTSA)])