Naisten vapaaehtoinen työpalvelukeskus Haikan kartanossa, Pirkkalassa

Kysytty

Aamulehti kirjoitti 14.2.1941 Naisten vapaaehtoisesta työpalvelukeskuksesta Haikan kartanossa, Pirkkalassa.

Eeva -lehti kirjoitti heinäkuun nrossa 7/1941 samaisesta työpalvelukeskuksesta. Kotiliesikin on kirjoittanut, mutta tarkkaa ajankohtaa en tiedä.
Ilmeisesti moni muukin tiedotusväline oli kiinnostunut Suomen ensimmäisestä ns. työtyttöleiristä. Onko jotain
tapaa, jolla voisin helposti jäljittää näitä juttuja yms? Aamulehti, SK ja Eeva -lehti olivat minulle varsin helppoja, koska ilmestymisajankohta oli tiedossa.

Vastaus

Vastattu

Aiheen mukaan voi lehtiartikkeleita yrittää jäljittää Finna-hakupalvelun avulla. Erinomaisia Suomen ensimmäiseen naisten työpalvelukeskukseen liittyviä tiedonlähteitä ovat myös kirjat Työtytöt : naisten vapaaehtoinen työpalvelu 1941-1945 (Edita, 1997) ja Sinikka Paavilaisen Työtytöt : tytöt isänmaan palveluksessa (Minerva, 2010) lähdeluetteloineen.

Aamulehti julkaisi Pirkkalan työpalvelukeskusta käsittelevän kirjoituksen 'Maamme ensimmäinen naisten työpalvelukeskus on aloittanut toimintansa Pirkkalassa : työtyttöjen touhuja seuraamassa' sunnuntaina 16. helmikuuta 1941 (s. 5). Kotilieden numero 6/1941 sisältää työpalvelukeskuksen toimintaa esittelevän Armi Hallstén-Kallian artikkelin 'Olemme palvelutyttöjen luona' (s. 180-181, 194). Ylioppilaslehdessä 15.3.1941 on nimimerkki Katriinan kirjoitus 'Haikan kartanon kahdennen kymmenennen vuosisadan kummituksia tervehtimässä maaliskuussa 1941'. Eeva-lehden numerossa 7/1941 julkaistu Tyyne Leivo-Larssonin mielipidekirjoitus ei varsinaisesti käsittele työpalvelukeskusta, vaan se ottaa ainoastaan yleisesti kantaa naisten työvalmiuteen ja kansalaisvelvollisuuksiin.