Aamulehdessä oli hiljattain arvostelu Andrei Hvostovin kirjasta "Sillamäe passioon", jossa hän kertoo nuoruudenkokemuksistaan Virossa, jolloin se oli vielä…

Kysytty

Hei.
Aamulehdessä oli hiljattain arvostelu Andrei Hvostovin kirjasta "Sillamäe passioon", jossa hän kertoo nuoruudenkokemuksistaan Virossa, jolloin se oli vielä Neuvostoliiton alaisena. Kirja on toistaiseksi ilmestynyt vasta viroksi ja venäjäksi, joten tiedätkö samankaltaisia suomennettuja elämäkertoja, joissa kerrottaisiin tavallisten ihmisten elämästä Neuvostoliiton alaisuudessa?
Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi seuraavissa kirjoissa kuvataan neuvostoajan elämää eri näkökulmista sekä Neuvostoliitossa että Baltian maissa.

Kazmina-Björkbacka, Angelina: Venäläinen onni : Stalinin kauden perhekronikka (Books on Demand, 2010)
Kross, Jaan: Rakkaat kanssavaeltajat (WSOY, 2005), Rakkaat kanssavaeltajat 2 (WSOY, 2010)
Lugovskaja, Nina: Haluan elää : venäläisen koulutytön päiväkirja 1932-1937 (WSOY, 2004)
Mäkelä, Raija-Liisa: Minä, muilutetun tytär : puoli vuosisataa Neuvostoliitossa (Minerva, 2009)
Neuvosto-Viron arkipäivää (WSOY, 2006)
Rinne, Harri: Laulava vallankumous : Viron rocksukupolven ihme (Johnny Kniga, 2007)
Žīgure, Anna: Kuitenkin niin lähellä (Otava, 1997)

Ajankuvaa ja elämäntapoja löytyy myös kaunokirjallisista teoksista. Tässä muutamia:

Makanin, Vladimir: Lyhyet päivät (SN-kirjat, 1987)
Oksanen, Sofi: Puhdistus (WSOY, 2008)
Sapoznikov, Vladimir: Maiset siivet (Kirjayhtymä, 1983)
Šmeljov, Nikolai: Matkalla minä sairastuin (Puijo, 1998)

4 ääntä

Kommentit

Viivi Luikin kirjat?

Hei!

Sillamäen kärsimysnäytelmä ilmestyy suomeksi Moreenin kustantamana maaliskuussa 2013. Suomennustyö on pian tehty.