Vilukselan Vitka -runo Seitsemässä veljeksessä

Kysytty

Aamulehdessä Heikki A. Reenpää artikkelissa mainitaan, että Helsingin Yliopiston kirjastossa Otava-Reenpää osastossa on Seitseman veljeksen alkuperäinen vihkopainos v.1870. Kysymykseni: 7 veljeksen 6.luvussa runo, joka alkaa "Vilukselan Vitka", sisältää 4 somerolaista talon nimeä. Alkuperäinen rallatus, jota maankiertäjä Paijulan Heikki lallatteli käsittää 7 maatilaa pitäjän eri ilmansuunnissa. Oliskohan v.1870 painoksessä tämä alkuperäinen teksti?

Vilukselan Vitka
ja Viuvalan Pispa
Syvänojan Sonni
Ollilan Älli
Ja Sylvänän Jalli
Salkolan Ränkkäläpi
ja Pajulan Torkkomäki

Vastaus

Vastattu

Vuoden 1870 vihkopainoksessa Vilukselan Vitka -runo on samassa muodossa kuin myöhemmissäkin:

"Vilukselan Vitka

ja Viuvalan Pispa,

Syvän-ojan Sonni

ja Sylvinän Jalli!

Ralla ralla laa!

Syvän-ojan Sonni

ja Sylvinän Jalli!

Ralla ralla laa!"

Teos löytyy digitoituna Doriasta: https://www.doria.fi/handle/10024/59086. Mainittu kohta on toisen vihkon sivulla 128.