90-luvun alkupuolella haja-asutusalueiden kaupoissa sai myydä olutta ympärivuorokauden. Käsittääkseni 1995 voimaan tulleeseen alkoholin vähittäismyyntiaikalain…

Kysytty

90-luvun alkupuolella haja-asutusalueiden kaupoissa sai myydä olutta ympärivuorokauden. Käsittääkseni 1995 voimaan tulleeseen alkoholin vähittäismyyntiaikalain voimaan tuloon asti.

Mihin tämä ympärivuorokauden sallittu myynti varsinaisesti perustui?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ennen uuden alkoholilain voimaanastumista ja siinä säädettyä alkoholijuomien vähittäismyyntiaikaa oluen myyntiä säätelivät oikeastaan vain Alkon hallintoneuvoston antamat ohjeet ja kaupan keskusjärjestöjen myyntiaikaa rajoittavat suositukset. Vaikka Alko puhui myyntirajoituksista, senkin ohjeet olivat käytännössä vain suosituksia: laitonta niiden vastainen myynti ei ollut. Myyntirajoitusten noudattaminen oli kiinni yksinkertaisesti kauppiaiden kuuliaisuudesta.
Oluen myynti ja sen sääntelyn puute nousi lehtiotsikoihin jo 80-luvulla, kun kauppa- ja teollisuusministeriö myönsi kyläkaupoille poikkeuslupia sunnuntain aukioloon "matkailijoiden palvelemiseksi ja kyläkauppojen pystyssä pitämiseksi". Ministeriö ei halunnut rajata keskiolutta pois sunnuntaikaupasta, vaikka Alko otti asiasta yhteyttä useaan otteeseen. Annettujen suositusten mukaan olutta ei olisi myyty sunnuntaisin, mutta ministeriön sunnuntaikauppiaat eivät tästä piitanneet. Asiaa koskevan lainsäädännön puuttuessa Alkolla ei ollut mahdollisuutta puuttua valtakunnallisesti oluen myyntiaikaan. Jos Alko olisi halunnut saada aikaan todellisia myyntirajoituksia, sen olisi pitänyt asettaa ne jokaiselle vähittäismyyntiluvan haltijalle erikseen.

Lähde:
Pohjoisen sunnuntaikauppiaat villiintyivät oluenmyyntiin. Alkossa harkitaan keinoja kurinpalautukseen. Helsingin Sanomat, 9.8.1982