Hevos- ja eläinkirjoja pojalle

Kysytty

Hei!
8-vuotias on innokas ratsastaja, ponilla vielä toistaiseksi. Hän rakastaa kyllä kaikkia eläimiä.

Onko tuon ikäiselle pojalle heppakirjaa, tai eläimistä yleensä? Tytöille niitä on vaikka kuinka paljon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hevosaiheiset lasten- ja nuortenkirjat on tosiaankin usein kirjoitettu tyttöjen näkökulmasta. 8-vuotiaalle sopivasta helppolukuisesta Werneri-sarjasta löytyy kuitenkin Raili Mikkasen kirja Sanni, tulinen irlantilainen. Se kertoo Pekasta, joka tuo Suomeen irlantilaisen Sanni-ratsun ja ryhtyy kouluttamaan siitä kilpahevosta. Kirja kertoo myös Sannin ystävystymisestä tallin muiden hevosten ja eläinten kanssa.

Saara Niemen ja Johanna Viitasen kirjat Hekla säntää kesään ja Heklan kuusi päivää ovat tarinallisia tietokirjoja nuoren hevosen elämästä. Kirjat on kuvitettu upein valokuvin ja ne kertovat hevosen elämästä hevosen itsensä näkökulmasta.

Darrell Odgersin helppolukuisessa Lemmikkilekuri-sarjassa päästään seuraamaan eläinlääkäriaseman elämää. Kertojana on eläinlääkärin oma koira Nappi, joka osallistuu myös potilaiden hoitoon. Kiinnostavan tarinan lisäksi kirjoissa on myös tietoa erilaisista eläimistä ja niiden hoidosta. Sarjassa on ilmestynyt kaksi kirjaa, Nappi ratkaisee ja Ystävä pulassa.

Alexander McCall Smithin helppolukuinen Akimbo-sarja tutustuttaa erilaisten Afrikan villieläinten elämään. Kirjoissa on jännittävä seikkailujuoni, mutta luontoon ja eläimiin liittyvät faktat ovat kohdallaan.

Hevoskirjojen klassikko, Walter Farleyn Musta orhi on jännittävä ja kiehtova tarina Alec-pojasta ja mustasta arabiorista, joita kuljettava laiva joutuu haaksirikkoon. Poika ja hevonen pelastautuvat ainoina autiolle saarelle ja ystävystyvät. Kun pelastajat tulevat, Alec saa hevosen mukaansa. Käy ilmi, että orissa on aineksia kilparadoille.

0 ääntä

Kommentit

Helppolukuinen hevoskirja on myös Margareta Nordqvistin Justus-ponin seikkailu. Siinä päähenkilönä on Peetu, jonka luokse Justus muuttaa. Kirja on kirjoitettu tikkukirjaimin, ja sopii aloitteleville lukijoille. Nordqvist on tuttu Eppu ja Sinttu -kirjojen kuvituksista, eli kuvituskin on loistavaa työtä.

Hei! Näin myöhään, mutta yleisesti ottaen Lentävä nuoli- kirjasarja on hyvä, sopii erittäin hyvin, kummalle sukupuolelle tahansa. Kirjan päähenkilö Niklas, on siis poika. Minun mielestäni tämä Merja Jalon kirjoittama kirja pitäisi saada, jokin palkinto, koska kirjassa Niklas leikkii enemmän tyttöjen kuin poikien kanssa, sekä se että Niklaksen ratsastusryhmässä ei ole laisinkaan poikia. Se minun mieltäni nostaa kun luen ja totean saman ajatuksen monta kertaa:
-Pojat voivat leikkiä tyttöjen kanssa, tytöt poikien. Pojat voivat harrastaa ratsastusta, tytöt vaikkapa Karatea. Merja Jalon kirjoittama kirjasarja Lentävä Nuoli, on hyvin sukupuolineutraali kirja. Suosittelen.