8.11.1942 toisessa maailmansodassa amerikkalaisten ja brittiläisten maihinnousu Oraniin ja Algeriin Pohjois-Afrikkaan sekä vastassa olleiden ranskalaisten…

Kysytty

8.11.1942 toisessa maailmansodassa amerikkalaisten ja brittiläisten maihinnousu Oraniin ja Algeriin Pohjois-Afrikkaan sekä vastassa olleiden ranskalaisten kaatuneiden lukumäärä ja muut tappiot.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liittoutuneiden (USA ja Iso-Britannia) maihinnousua ranskalaiseen Pohjois-Afrikkaan 8.11.1942 kutsutaan nimellä Operaatio Soihtu (eng. Operation Torch). Operaation tavoitteena oli avata Välimeri merenkululle ja vaikeuttaa akselivaltojen sotatoimia Euroopassa. Liittoutuneiden joukkojen vahvuus oli yhteensä n. reilu 100 000. Tarkat määrät vaihtelevat hieman eri lähteissä. Vastassa olleiden ranskalaisten joukkojen yhteismäärä oli n. 60 000. Wikipedian mukaan liittoutuneista kuoli taisteluissa noin 480 ja loukkaantui noin 720. Ranskalaisista kuoli noin 1350 ja loukkaantui noin 2000.

Suomenkielisiä, varsinkaan tarkkoja, lähteitä tästä operaatiosta en saanut käsiini. Englannin kielistä materiaalia löytyy sekä kirjoina että internetistä.

Käytetyt lähteet:

englanniksi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Torch
http://www.historylearningsite.co.uk/operation_torch.htm

suomeksi:
Otavan Suuri Maailmanhistoria 17 - toinen maailmansota (Otava, 1986)
Shaw, Anthony: Toinen maailmansota - tärkeimmät sotatapahtumat päivä päivältä (Gummerus, 2003)

Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta pääkaupunkiseudun kirjastoissa (saatavuuden voi tarkistaa osoitteessa www.helmet.fi):
Atkinson, Rick: An army at dawn: the war in North Africa, 1942-1943
The second world war: Europa and the Mediterranean (Thomas B. Buell...et al.)

VHS-kasetti:
Battlefield: Taistelu Pohjois-Afrikasta