70-luvulla sisareni, serkkuni ja minä pidimme sellaisia pieniä esityksiä serkun perheen autotallin edessä, ja yksi ohjelmanumeroista oli nimeltään Kettu ja…

Kysytty

Hei! 70-luvulla sisareni, serkkuni ja minä pidimme sellaisia pieniä esityksiä serkun perheen autotallin edessä, ja yksi ohjelmanumeroista oli nimeltään Kettu ja jänis (Jänis ja kettu?). Silloin aikoinaan etsin näytelmäkirjoista pieniä esityksiä, joissa olisi mukana vain kaksi tai kolme näyttelijää, ja löysin siis kyseisen lastennäytelmän. Siinä oli mukana vain kaksi esiintyjää. Nyt aiomme sisareni ja serkkuni kanssa herätellä henkiin nuo esitykset neljänkymmenen vuoden takaa, ja tuo Kettu ja jänis olisi hauska ottaa mukaan, mutta en muista mistä kirjasta kyseinen näytelmä löytyisi. Todennäköisesti se on lyhyt näytelmä, ja tosiaankin roolihenkilöinä ovat vain kettu ja jänis.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kettu ja jänis ovat henkilöinä kahdessa suomalaisessa kansansadussa. Toinen on nimeltään Kettu ja jänis. Siinä kettu väittää, että sitä pelkäävät kaikki, mutta jänistä ei pelkää kukaan, ja sitten jänis todistaa olevansa pelottava säikäyttämällä lammaslauman. Toinen tarina on useimmiten nimeltään Kettu ja jänis viisastelevat, jossa kettu katselee taakseen siksi, ettei sillä ole silmiä hännässä ja jänis hyppelee tien yli siksi, ettei pääse ali. Kumpaakaan ei löytynyt näytelmäksi sovitettuna Kuopion kaupunginkirjaston ohjelmisto- tai lukukirjoista, mutta molemmat tarinat toimivat vuoropuheluina sellaisenaan. Ne löytyvät esimerkiksi K. Merikosken toimittamasta satukokoelmasta Suomen kansan eläinsatuja 1. Martti Haavion Iloisessa eläinkirjassa on tarinat Jänis ja kettu, jossa jänis huijaa ketun pelastamaan sen sudenkuopasta, ja Rohkea jänis, jossa jänis pelottelee lampaita.