Lyhyt novelli pariskunnasta

Kysytty

70- luvulla äidinkielenopettaja luki jostain novellikokoelmasta. Mieleen jäi lyhyt novelli pariskunnasta, jotka tekivät pitkää päivää/ vuorotyötä ja toinen paneutui nukkumaan toisen lämmittämään vuoteeseen. Luultavasti Japanissa tms. Mikä tämä novelli voisi olla ja mistä kokoelmasta? Etsinyt koko ikäni....

Vastaus

Vastattu

Etsitty novelli lienee Italo Calvinon Mies ja vaimo valikoimasta Maailmankirjallisuuden mestarinovelleja. 2 (WSOY, 1969). Se on kolmen ja puolen sivun mittainen tarina Arturosta ja Elidestä, jotka kumpainenkin ovat tehdastyöläisiä – Arturo tekee yövuoroa, Elide käy työssä päivisin, ja kummallakin on tilaisuus toisen lähdettyä työvuoroonsa nauttia puolison lämmittämästä vuoteesta:

"Vuode oli sillään kuin se oli Eliden noustessa jäänyt, mutta hänen, Arturon puoli oli melkein koskematon, aivan kuin se olisi juuri sijattu. Hän kävi pitkäkseen omalle puolelleen, mutta sitten hän ojensi toisen jalkansa sille puolen, johon oli jäänyt hänen vaimonsa lämpö, kohta hän ojensi toisenkin jalkansa, ja niin hän pikku hiljaa hivuttautui kokonaan Eliden puolelle, lämpimään pesään, jossa oli vielä hänen ruumiinsa painauma, ja kätki kasvonsa hänen tyynyynsä, hänen tuoksuunsa, ja nukahti."

"Elide meni vuoteeseen, sammutti valon. Oikaistuaan omalle sängynpuoliskolleen hän hivutti toisen jalkansa miehen paikkaa kohti, mutta huomasi kerta kerran jälkeen että siinä missä hän nukkui oli lämpimämpää, merkki siitä, että myös Arturo oli nukkunut siinä, ja se sai hänet tuntemaan suurta hellyyttä."

2 ääntä

Kommentit

Kiitos tuhannesti. Grazie mille! Nyt 45 v. etsimisen jälkeen saan lainata ja lukea novellin uudelleen. Se jätti lukiolaisneitoon silloin jäljen sydämeen. Yllätys oli, että kyse olikin Italiasta...MAHTAVA PALVELU!