60-luvun lopulla, muistaakseni, vanhempi veljeni lainasi kotikylämme kirjastosta runoteoksen, joka varmaankin edusti 60-luvun modernismia tai undergroundia ja…

Kysytty

60-luvun lopulla, muistaakseni, vanhempi veljeni lainasi kotikylämme kirjastosta runoteoksen, joka varmaankin edusti 60-luvun modernismia tai undergroundia ja josta muistiini on jäänyt muutama satunnainen riimi, kuten "...perseesti persettä piiskasi muniani...", "...sieltä piiska täältä paska..." ja "...tulivat luvattomat sontiaiset...". En ole riimihaulla enkä muuten onnistunut jäljittämään tekijää enkä teosta, vaan onnistuisikohan se Kirjastonhoitajalta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo löytyy kirjasta Saarikoski, Pentti: Runot ja Hipponaksin runot (Otava, 1959):

Arete
sanoi lyydiaksi
perseesti persettä
piiskasi kaluani
saalepjuurella kuin
lankkuihin sidottua
kahden tulen välissä
sieltä piiska
täältä paska
tunkio haisi, tulivat
luvuttomat sontiaiset
toiset putosivat alas
toiset terottivat hampaitaan
alhaalla ne ahmivat paskaa
voi tuskaa

Kirja on lainattavissa Kouvolan pääkirjaston varastosta. Ja tehtävään tarvitsin tamperelaisen kollegan apua.