1970-luvun alkupuolella, ehkä vuonna 1972, minulle luettiin lastenkirjaa nimeltä Vesihiisi Vonkale. Tai ainakin muistaakseni nimi oli tuo. Se saattoi olla…

Kysytty

Hei! 1970-luvun alkupuolella, ehkä vuonna 1972, minulle luettiin lastenkirjaa nimeltä Vesihiisi Vonkale. Tai ainakin muistaakseni nimi oli tuo. Se saattoi olla kokonaan runomitassa. Ainakin osa tekstistä oli. Siinä kerrottiin muistaakseni rannan ja metsän eläimistä ja niiden seikkailuista. Tarinassa oli Vesihiisi, ja iso, musta kissa, joka väitti olevansa pantteri, ja sen nimi oli Miska. Yritin etsiä verkosta tuota kirjaa, mutta siitä ei ollut jälkeäkään. Aikoinaan lainasimme sen Helsingin kaupunginkirjastosta. Löytyisikö jostain jotain merkkiä tuosta teoksesta? Kiitos etukäteen avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuuli Sirkku Kananojan satukirjassa Voi vonkale! (Otava, 1968) on Vesihiisi Vonkale -niminen luku. Osa kirjan tekstistä on runomitassa. Sadussa seikkailevat mm. Nuppu-tyttö, Unipupu ja Mörö. Pikaisella silmäilyllä en löytänyt tarinasta Miska-kissaa, mutta olisiko kirja silti etsimäsi. Kirja on varattavissa Helmet-kirjavarastosta https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2214015 .