1960-luvulla oli Wärtsilän Helsingin telakalla tulipalo. Laivaa tehtiin tai kunnostettiin telakalla. Tulipalosta kerrottiin uutisissa. Mikähän vuosi mahtoi…

Kysytty

1960-luvulla oli Wärtsilän Helsingin telakalla tulipalo. Laivaa tehtiin tai kunnostettiin telakalla. Tulipalosta kerrottiin uutisissa. Mikähän vuosi mahtoi olla ja mikä laiva oli kyseessä?

Vastaus

Vastattu

Wärtsilän telakalla sattui 19.3.1965 tulipalo, josta uutisoitiin varsin näyttävästi: "Lähes valmis Finnhansa tuhoutui. Liekehtivä alus vaarassa kaatua".

Helsingin Sanomien artikkelin mukaan valtavalla voimalla levinnyt tulipalo tuhosi Suomen suurimman, rakenteilla olleen autolautan sisustuksen täydellisesti. Palon alkusyytä ei tuossa vaiheessa tiedetty. Sammutustöissä loukkaantui kolme palosotilasta ja telakan työnjohtaja lievästi. Tulipalon syttyessä laivalla oli yli 300 työntekijää.

Seuraavan päivän lehdessä arveltiin syttymissyyksi hitsauskipinää. Kipinät olivat todennäköisesti sytyttäneet hitsauspaikan lähellä olleita työntekijöiden vaatteita.

Laiva tunnettiin nimellä Finnhansa vuosina 1966-1987. Myöhemmin 1978–1987 "Prinsessan" ja 1987–2008 "Princesa Marissa".

Helsingin Sanomat 19.3.1965

Helsingin Sanomat 20.3.1965

https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Princesa_Marissa