1940-luvulla, lopulla, luin kirjan: Valkoinen varjo. Se kertoi valkoisesta sissistä Suomessa, joka teki ihmeellistä jäynää viholliselle. Liikkui suksilla…

Kysytty

1940-luvulla, lopulla, luin kirjan: Valkoinen varjo. Se kertoi valkoisesta sissistä Suomessa, joka teki ihmeellistä jäynää viholliselle. Liikkui suksilla nopeasti. Taisi olla 1918 juttujen bropakantaa. En ole löytänyt mistään enää tätä kirjaa. Meillä oli se, mutta tuhoutui tulipalossa. Mistähän saisi vaikka lainaksi ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Valkoinen varjo : seikkailuromaani vapaussodasta" (1940) on Sauli Jalmarin kirjoittama, ja se löytyy Hämeenlinnan kaupunginkirjaston Kotiseutukokoelmasta. Kirja ei ole lainattavissa. Suomesta kirjan voi lainata tällä hetkellä ainakin YTY - kirjastoista (Alajärvi-Evijärvi-Lappajärvi).

1 ääntä

Kommentit

Vielä muutama olennainen tarkennus annettuun vastaukseen. YTY - kirjastojen teos oli v. 1929 painos. Tämä painos löytyy lisäksi Lakia-kirjastoista (Isokyrö-Jalasjärvi-Kauhava-Laihia-Lapua).

V. 1940 painos löytyy KYYTI - kirjastoista (Kouvola) sekä Kemin kaupunginkirjastosta.

Vanhin vuoden 1919 painos löytyy kuitenkin Lappeenrannasta ja se on julkaistu Kariston nuorten kirja - sarjassa.