1930-luvulla Neuvostoliitossa vallitsi hirveä terrori, myös suomaliasperäisiä kohtaan. Löytyykö kirjaa tai artikkelia, joka käsittelee miten ja missä…

Kysytty

1930-luvulla Neuvostoliitossa vallitsi hirveä terrori, myös suomaliasperäisiä kohtaan. Löytyykö kirjaa tai artikkelia, joka käsittelee miten ja missä laajuudessa Suomen lehdistö käsitteli aihepiiriä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en ole löytänyt mitään sellaista kokonaistutkimusta, jossa erikoisesti selvitettäisiin meikäläistä reaktiota naapurin vainoihin - vainoista sinänsä on julkaistu paljonkin suomen kielellä.

Neuvostoliitto-kuvaa yleensä on tutkittu jonkin verran, esim,

Immonen, Kari
Ryssästä saa puhua... : Neuvostoliitto suomalaisessa julkisuudessa ja kirjat julkisuuden muotona 1918-39. - Otava, 1987

Karemaa, Outi
Suomalaisen venäläisvihan synty
[teoksessa: Katse Venäjään - suomalaisen Venäjä-tutkimuksen antologia. - Aleksanteri-instituutti, 2006]

Karemaa, Outi
Vihollisia, vainoojia, syöpäläisiä : venäläisviha Suomessa 1917-1923. Suomen historiallinen seura, 1998

Wunsch, Sinikka
Punainen uhka : Neuvostoliiton kuva johtavassa suomalaisessa sanomalehdistössä maaliskuusta 1938 talvisodan päättymiseen maaliskuussa 1940. - Pohjois-Suomen historiallinen yhdistys, 2004

Luostarinen, Heikki
Perivihollinen : Suomen oikeistolehdistön Neuvostoliittoa koskeva viholliskuva sodassa 1941-44 : tausta ja sisältö. - Vastapaino, 1986

Ainakin Tampereen yliopistossa on syntynyt yksi yleisen historian opinnäyte, jossa aihetta lähestytään

Viitala, Anssi
Stalinin diktatuurin synkät kasvot: Suomen Sosialidemokraatin ja Uuden Suomen kuva Neuvostoliiton sisäpolitiikasta elokuun 1936 näytösoikeudenkäynnistä tammikuun 1937 näytösoikeudenkäyntiin

Suomen näkökulmaa tapahtumiin selvitellään myös kirjassa

Nevalainen, Pekka
Punaisen myrskyn suomalaiset : suomalaisten paot ja paluumuutot idästä 1917-1939. - Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2002