1900-luvun alkuvuosina julkaistu venäjänkielinen Suomen kartasto

Kysytty

1900-luvun alkuvuosina on julkaistu ja painettu Helsingissä venäjänkielinen Suomea koskeva (sota)kartasto. Olen nähnyt ja käyttänyt tätä kartastoa virassa ollessani, mutta siitä ei ole jäänyt lähdetietoja tietokoneeni muistiin, enkä ole liioin löytänyt kyseisen teoksen nimeä. Tunnettekohan Te ko. teosta. Se varmaan on löydettävissä yliopistojen kirjastoista, mutta ilman lähdetietoja sen etsiminen näyttää olevan ainakin minulle vaikeata.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Onnistuin löytämään Finna-hakupalvelusta yhden venäjänkielisen Suomen kartaston, joka on julkiastu vuonna 1901. Kyseinen kartta löytyy nimellä Atlas" kart" k" Voennomu obozrěnìû Finlândskago voennago okruga (Атласъ картъ къ Военному обозрѣнію Финляндскаго военнаго округа). Kyseistä karttaa säilytetään Kansalliskirjastossa.

Suomen kirjastojen kokoelmissa on suuri määrä vanhoja karttoja sekä kartastoja. Osa historiallisista kartoista on myös digitoitu. Suomen eri kirjastoissa säilytettäviä karttoja on helpointa etsiä Finna-hakupalvelun avulla. Voit etsiä kartastoja Finnassa esimerkiksi hakusanayhdistelmällä Suomi ja kartastot. Haun tehtyäsi näet hakutulosten vasemmalla puolella erilaisia rajaustyökaluja, joilla on mahdollista tarkentaa hakua. Voit esimerkiksi valita aineistotyypiksi kartan ja kieleksi venäjän. Myös valmistusvuoden voi rajata kattamaan esimerkiksi vain vuodet 1900–1920. Tulokset on myös yläpalkista mahdollista järjestää julkaisuajan mukaisesti, mikä helpottaa selaamista.

Vanhoja karttoja löytyy jonkin verran myös digitoituna. Esimerkiksi Kansalliskirjaston Doria-palvelussa on suuri määrä digitoituja Suomen karttoja ja kartastoja 1500-luvulta 1900-luvun puoliväliin.

Lähteet

Finna: https://finna.fi/

Doria: Suomen karttoja ja kartastoja: https://www.doria.fi/handle/10024/78800

Atlas" kart" k" Voennomu obozrěnìû Finlândskago voennago okruga (Атласъ картъ къ Военному обозрѣнію Финляндскаго военнаго округа, 1901): https://finna.fi/Record/fikka.4107076