19-vuotias tytär toivoo joululahjaksi jotakin yllätyskirjaa. Hänen lempikirjailijansa on Milan Kundera ja tämän kirjoista lempikirja on erityisesti Olemisen…

Kysytty

19-vuotias tytär toivoo joululahjaksi jotakin yllätyskirjaa. Hänen lempikirjailijansa on Milan Kundera ja tämän kirjoista lempikirja on erityisesti Olemisen sietämätön keveys. Lisäksi hän pitää filosofisista kirjoista, jotka eivät kuitenkaan ole liian vaikeita. Hän sanoi, että hän haluaa myös viihtyä.

Mikähän voisi olla hänelle sopiva yllätyskirja?

Kiitos oikein paljon jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin asiaa kollegoilta ja sain tällaiset ehdotukset:

Robert M. Pirsigin Zen ja moottoripyörän kunnossapito ja Jenny Erpenbeckin Mennä, meni, mennyt. Kirjailijoista suositeltiin Garcia Marquez, Eco (erityisesti Foucaultin heiluri), Murakami, Ishiguro, Martel, Calvino, Auster, Pamuk, Rushdie.

Kirjasammossa on lukijoiden kirjahyllyjä. Kunderan kirja löytyy useammasta, myös niistä voisi selailla vinkkejä, mitä muuta lukijat, jotka ovat pitäneet siitä, ovat halunneet suositella. Tästä Metafiktiivista-nimisestä hyllystä näyttäisi löytyvän aika hyviä joululahjavinkkejä, https://www.kirjasampo.fi/fi/node/704, esim. J.M. Coetzeen Foe, Pamuk Orhanin Viattomuuden museo tai Jose Saramagon Oikukas kuolema.

Tämän kuvauksen oikeasta laidasta näet muut kirjahyllyt, joista löytyy Olemisen sietämätön keveys, https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_6837