12-vuotias tyttäreni luki tositapahtumiin perustuvan Maijaliisa Dieckmannin kirjan Väläys pimeässä, ja kehui sitä valtavan mielenkiintoiseksi. Hän kysyi, onko…

Kysytty

Hei, 12-vuotias tyttäreni luki tositapahtumiin perustuvan Maijaliisa Dieckmannin kirjan Väläys pimeässä, ja kehui sitä valtavan mielenkiintoiseksi. Hän kysyi, onko muita lapsille suunnattuja tositapahtumiin perustuvia kirjoja tai elämänkertoja? Saa olla paksumpia kuin tämä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysytyn kaltaisia kirjoja löytyy kyllä muitakin. Tarjolla on niin tositapahtumiin perustuvia kaunokirjallisia romaaneja kuin myös tietokirjallisuutta. Jo kysymyksessä mainittu Maijaliisa Dieckmann on kirjoittanut useampia  tosipohjaisia historiallisia romaaneja, kuten Metsän poika tahdon olla ja Satujen kuningas. Myös Raili Mikkanen on kirjoittanut tositapahtumiin perustuvia historiallisia nuortenkirjoja tunnettujen kulttuurivaikuttajien nuoruusvuosista. Hänen teoksiaan ovat esimerkiksi Ei ole minulle suvannot ja Aurora, keisarinnan hovineito. Leena Virtanen puolestaan on viime vuosina julkaissut nuorille suunnatut tietoteokset Minna Canthista, Ellen Thesleffistä ja Eeva Kilvestä. Niin ikään nuorille suunnatussa Pieni opas suureen elämään -tietokirjasarjassa kerrotaan tunnetuista henkilöistä ympäri maailmaa. Kyseisen sarjan kirjoja on kirjoittanut useampikin eri kirjailija.

Lisää lasten- ja nuortenkirjavinkkejä löytyy myös aihetta käsittelevältä Sivupiiri -sivustolta osoitteesta https://www.kirjasampo.fi/fi/sivupiiri. Siellä on eri aiheisiin kirjahyllyihin koottuna lukuvinkkejä. Lisäksi kirjastojen aineistokannoista voi etsiä lisää luettavaa esimerkiksi hakusanoilla "elämäkerrat lastenkirjallisuus", "elämäkerrat nuortenkirjallisuus" ja "historialliset romaanit nuortenkirjallisuus".