100 markkaa v. 1990. Paljonko euroissa 2021?

Kysytty

100 markkaa v. 1990. Paljonko euroissa 2021?

Vastaus

Vastattu

Suomen Pankin rahamuseon rahanarvolaskurin mukaan vuoden 1990 100 markkaa vastaa 26,91 euroa vuonna 2021.

Rahanarvolaskuri (rahamuseo.fi)

10 ääntä
Asiasanat

Kommentit

kyllä mutta eikö markka todellisuudessa muuttunut euroksi suoraan. eihän palkkakaan noussut yhtään kun ennen oli 18mk tunti niin sitten oli 18e tunti. eli on turhaa menneitä muistella vaan 1mk=euroaikana on sama eli 1e.

Muuttui tosiaan suoraan. Kahden markan kahvikupilinen muuttui suoraan kahdeksi euroksi ja melkein muut hinnat samalla. Tosin palkat ei ihan samaa rataa mennyt, eli kymppitonnin kuukausipalkka muuttui n. 1700e:oon, vaikka melko nopeasti korjaantui tuonne neljän tonnin paikkeille, johon sitten jäikin keikkumaan lamaan asti.

Niin, tienasin v.1989 470 000 mk vuodessa, jolla sai Tampereen lähiöstä kaksikin 150 neliön omakotitaloa, nyt ei saa, kuin yhden, jos sama summa olisi euroina. Siinä kyllä taisi ihmisten säästötilit puolittua, eikä ikinä saanut omaa asuntoa? Muistan yhdenkin omakotitalon, jota kävin katsomassa 4 km Tampereen keskustasta Pappilassa, pyynti oli 170000mk ja nyt 30 vuotta myöhemmin sama talo myytiin 420000 euroa, bensa maksaa 2,00e litra, niin silloin muistaakseni nykyrahassa 0,25 euroa, kerrostalo kolmion vuokra oli 1990 markoissa n.4-500 mk, eli nyt sen pitäisi olla n.80,00e kk, jos ei silloisen rahan arvo ole noussut, mutta hinnat on noussut kuusinkertaiseksi. Kuka olisi silloin kuvitellut, että bensa maksaa yli 12,00 mk litra, tupakka aski 60,00 mk,kun silloin 4-5 mk ja palkkaa sai 25-30 mk tunti, mutta nyt ei saa euroissa samaa,kun kuuntelee ihmisten sanomia tuntipalkkoja ja kuitenkin on sama työ, siinä on kyllä pelattu työnantajien pussiin ja työläistä huijattu valtion avustamana. Kiky oli sama juttu, työläiset tinkasi palkoistaan ja työnantajien voitot lisääntyi ja siinäkin oli valtio mukana

Tässä jää kokonaan huomaamatta, että välissä on tapahtunut kaksi vuosikymmentä inflaatiota. Nykyhetken viisi euroa ei ole viimeisen markkavuoden 2001 rahassa 30 markkaa vaan noin 21 markkaa, eli euron ja markan välinen muuntokerroin on pudonnut silloisesta kuudesta nykyiseen neljään.

https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html