1. Voiko saaria syntyä ilman ihmisten apua esim. parinsadan vuoden sisällä? 2. Muuttaisiko se ilmastoa? 3. Mikä on maailman nuorin saari, jos keinotekoisia…

Kysytty

1. Voiko saaria syntyä ilman ihmisten apua esim. parinsadan vuoden sisällä?
2. Muuttaisiko se ilmastoa?
3. Mikä on maailman nuorin saari, jos keinotekoisia saaria ei lasketa?
4. Mikä on maailman vanhin keinotekoinen saari?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Voi, jopa parin kuukaudenkin sisällä. Ympäri maailmaa on vedenalaisia tulivuoria, jotka voivat tuottaa saaren milloin tahansa. Suomessa saaria syntyy Pohjanlahden alueella, jossa saari paljastuu maan noustessa ja merenpinnan laskiessa.

2. Voi se muuttaa, jos saari syntyy voimakkaan tulivuoren purkauksen yhteydessä. Muilla tavoin syntynyt saari tuskin muuttaa.

3. Tongan saaristossa syntyi vuonna 2009 saari, jolla ei ole nimeä, koska se ehti olla vain hetken aikaa saari, sillä se yhdistyi pian Hunga Ha'apaihin. Uusimmat saaret löytyvät Wikipediasta hakusanalla New islands.

Tällä hetkellä on mahdollisesti syntymässä uusi saari Kanarialla. Siellä on El Hierron rannikolla noin 150 metrin syvyydessä tulivuori, joka saattaa nousta saareksi.

4. En löytänyt tähän vastausta, mutta Wakaejima Japanissa on hyvin vanha. Se sijaitsee lähellä Kamakuran kaupunkia ja se rakennettiin vuonna 1232. Titicaca-järven keinotekoiset saaret saattavat olla vanhempiakin.

Lähteet:
Wikipedia New islands http://en.wikipedia.org/wiki/New_islands
Wikipedia Wakae Island http://en.wikipedia.org/wiki/Wakae_Island
lista nykyisistä keinotekoisista saarista http://www.ead.ae/Tacsoft/FileManager/Quarterly/Artificial%20Islands/Ar…