Otsikko
Kalevalan tarinoita proosamuodossa

Kysytty

1. Onko Kalevalan tarinoita julkaistu proosamuodossa muualla kuin Kirsti Mäkisen Suomen lasten Kalevala-teoksessa?

2. Onko Kirsti Mäkisen nimellä 2020 julkaistu englanninkielinen An Illustrated Kalevala -teos Suomen lasten Kalevan käännös vai eri teos? (Kansi on sama.)

3. Vielä: onko proosamuodossa julkaistu "moderneja" versioita Kalevalasta, eli Kalevalan tarinoita esim. nykyaikaan tai muokattuina tai muuten muunneltuina? (Ymmärtääkseni joku romaani/romaaneja on julkaistu?)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Suorasanaisia Kalevala-versioita on vuosikymmenten saatossa julkaistu melko paljon. Tässä lista löytämistäni.

Haavio, Martti: Kalevalan tarinat (1. painos 1966, 3. painos WSOY 2010)

Härkönen, Iivo: Kalevala : kouluille ja nuorisolle (WSOY, 1915)

Kunnas, Mauri: Koirien Kalevala (Otava, 1992)

Kuusi, Sakari: Kalevala kansakouluja varten (Gummerus, 1937)

Nieminen, Kai: Kalevala 1999 (SKS, 1999), uudistettu painos Kalevala. Nyt (SKS, 2011)

Moltesen, Eva: Kalevalan tarinat (Otava, 1910)

Rajala, Pertti: Kalevala (selkokielinen mukautus) (BTJ Kirjastopalvelu, 2006)

Lisäksi on ilmestynyt Inkeri Mikkosen laatima Kalevala yleiskielelle käännettynä (Sanasiivet, 2009), jossa runomitta on säilytetty, mutta nykylukijalle hankala sanasto korvattu tutummalla.

Sarjakuvista löytyy Sami Makkosen Kalevala (Otava, 2019).

2. Kirsti Mäkisen Suomen lasten Kalevala on julkaistu englanninkielisenä käännöksenä aiemmin nimellä The Kalevala : tales of magic and adventure (Simply Read Books, 2009). Uuden An Illustrated Kalevala : Myths and Legends from Finland -kirjan alkuteoksesta en onnistunut löytämään varmaa tietoa. Asiaa voisi tiedustella suoraan Floris Books -kustantamolta. Yhteystiedot täältä: https://www.florisbooks.co.uk/contact/.

Kalevala on inspiroinut monia romaanikirjailijoita, eikä kokoamani lista ei ole millään muotoa tyhjentävä. Tässä kuitenkin esimerkkejä. Joissakin Kalevalan henkilöitä ja myyttistä maailmaa on hyödynnetty sellaisenaan, toisissa on tultu kauemmas alkutekstistä.

Auer, Ilkka: Kalmattaren kirous (Otava, 2012), Sammon ryöstö (Otava, 2014)

Haavikko, Paavo: Rauta-aika (Otava, 1982)

Hakkarainen, Petteri: Väinämoinen, vanhana syntynyt (Johnny Kniga, 2004)

Malinen, Anna: Hämärikkö (Kustannus Aarni, 2018)

Mäkelä, Hannu: Moinen mies (Otava, 1989)

Mäkinen, Erkki: Ohoh, Lemminkäinen (WSOY, 1972)

Parvela, Timo: Tuliterä (Tammi, 2007), Tiera (Tammi, 2008), Louhi (2009)

Ruusuvuori, Juha: Lemminkäisen laulu (WSOY, 1999)

Sinisalo, Johanna: Sankarit (Tammi, 2003)

Tammi, Jari: Kalevan solki (Kuippana, 2002)

Tolkien, J. R. R.: Kullervon tarina (WSOY, 2016)

Vilén, Seija: Pohjan akka (Avain, 2012)

Sarjakuvaa:

Kurkijärvi, Gene: Kullervo (Like, 2009)

Raassina, Marko: Kalevala (Arktinen Banaani, 2015)

Rosa, Don: Sammon salaisuus (Helsinki Media 1999; Sanoma, 2017)

Lisätietoja kirjoista löytyy esim. Kirjasampo-sivustolta: https://www.kirjasampo.fi/.