1. Onko internetissä olemassa paikkaa, josta löytyisi Norjan kielen perussanastoa? 2. Onko suomessa ilmestynyt Suomi Norja Suomi sanakirjoja hinta haarukasta…

Kysytty

1. Onko internetissä olemassa paikkaa, josta löytyisi Norjan kielen perussanastoa?
2. Onko suomessa ilmestynyt Suomi Norja Suomi sanakirjoja hinta haarukasta maksimissaan 40 €?
3. Minkänimisiä, hintaisia ja tyyppisiä Norjan kielen oppikirjoja ja DVD:tä on ilmestynyt?
Ja vielä yksi kysymys:
4. Onko totta, että ruotsi ja norja on kaksi erillistä kieltä, ja kaikki Norjalaiset eivät edes välttämättä osaa puhua ruotsia, ja että ei tarvita hirveän hyvää Ruotsin kielen taitoa osatakseen puhua Norjaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Alla on kahden ilmaisen sanakirjan linkit. Niiden kautta voi hakea mm. norjan kielen sanoja:

http://www.sanakirja.org/
http://ilmainensanakirja.fi/

Netitse pääsee myös harjoittelemaan norjan kielen alkeita:

http://www.sofn.com/norwegian_culture/languagelessons_index.jsp

2. Ainakin yksi tällainen sanakirja on myytävänä: Suomi-norja-suomi: taskusanakirja / laatineet Turid Farbregd, Aili Kämäräinen. Hinta on n. 19 euroa. Kirjaa saa myös kirjastoista.

3.Tässä muutama norjan kielen oppikirja:
- Norwegian / Margaretha Danbolt Simons (2003)
- Brillefint! : norjan kielen alkeiskirja / Hadle Oftedal Andersen, Anne Riikola (2000)
- Akkurat - sa nordmannen : kompendium i norsk / Hans Kristiansen, Einar Lundeby (1998)
- Norjan kielikurssi : peruskurssi (2002)
- Opi norjaa : oleellisia sanoja ja sanontoja aloittelijoille (2001)
Viimeksi mainittu on cd-rom-levy. Osaan kursseista kuuluu myös cd-levy, mutta DVD-muotoisia ei löytynyt. Nämä kurssit löytyvät ainakin pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoista (www.helmet.fi), osa on myös ostettavissa kirjakaupoista.

4. Ruotsin ja norjan kieli ovat erilliset kielet, mutta sukua toisilleen. Ne kuuluvat molemmat skandinaavisiin kieliin islannin, fäärin, tanskan ja sukupuuttoon kuolleen nornin kielen kanssa. Kaikki norjalaiset eivät puhu ruotsia, mutta jossakin määrin sitä ymmärtävät. Norjan kielen oppimiseen ei tarvitse ruotsin kielen taitoa, mutta tietenkin sukukielen hallitsemisesta on aina apua uuden kielen oppimisessa. Lisää tietoa norjan kielestä löydät esim. täältä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Norjan_kieli

41 ääntä

Kommentit

Lyhyesti sanottuna: hyvää Suomi-Norja-Suomi sanakirjaa ei ole, ei ainakaan netti- tai mobiiliversiona. Paperiversiotkin perustuvat enemmän tai vähemmän toistensa kopioita ja yhtä suppeita. Norjan kielioppia suomenkielisenä et löydä mistään, fraasi-/idiomikirjasta voi vain unelmoida. Onneksi noita sentään englanninkielisenä löytyy.

Norja on oikeasti sellainen kieli, jonka oppiminen on tuskaa vain siksi, ettei ole kelvollista materiaalia tarjolla.

No heips.
Kävin tuolla ilmaisella alkeisnettiosastolla mutten ääntä siihen saanut lain.
Yritin liittyä jäseneksi mutta sekään ei onnistu. Voisko joku ohjeistaa ihan aasta ööhön. Kiitos.

Kaikki norjalaiset eivät tosiaankaan osaa ruotsia, eivät edes tunne ruotsin sanastoa, puhetaidosta puhumattakaan. Helsingin kesäyliopistossa oli kerran norjalainen norjanopettaja, joka oli oppinut puhumaan sujuvaa suomea suomalaiselta äidiltään. Tekstejä käsiteltäessä ei osannut eritellä, mitkä sanat olisivat suomalaisille tuttuja ruotsintunneilta ja mitkä olisi tarpeen selittää erikseen perusteellisemmin.

Missä oppia norjaa? Nykyään monet kansalais- ja työväenopistot tarjoavat norjanopetusta, myös verkkokursseina joihin voi osallistua asuinpaikasta riippumatta.