Otsikko
1. Miten paljon on tehty sellaista suomalaista sarjakuvaa, joissa vanhemmuus on nostettu sarjakuvan keskeisimmäksi teemaksi? 2. Onko Ruotsissa julkaistu…

Kysytty

Hei!

1. Miten paljon on tehty sellaista suomalaista sarjakuvaa, joissa vanhemmuus on nostettu sarjakuvan keskeisimmäksi teemaksi?

2. Onko Ruotsissa julkaistu vastaavan tyyppisiä sarjakuvia muitakin/enemmänkin? Mitä, ja onko niitä saatavilla Suomesta?

3. Minkälaista tutkimuskirjallisuutta olisi saatavilla liittyen sarjakuvatutkimukseen tai vanhemmuuden tutkimukseen?

Nämä sarjakuvat olen jo löytänyt:
Tukiainen, Katja: Rusina 2008; Muhonen, Anne Sydänääniä: 2008; Laitinen, Karri: Kafkan tutti, eli, kaikki ei ole unta mitä yöllä näkee 2008; Ranta, Ville: Isi on vähän väsynyt 2005.
-> onko muita?

Haluaisin käyttää vertailukohtana ruotsalaista materiaalia. Olen löytänyt turkulaisista kirjastoista seuraavat (samanikäiset) teokset:
Rubin Dranger, Joanna Alltid redo att dö för mitt barn 2008; Sjöberg, Lotta Bebisbekännelser: guide för nybörjarföräldrar 2005.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Aika hyvin olitkin jo löytänyt noita sarjakuvia. Suomalaisista sarjakuvista voisi lisäksi harkita ainakin seuraavia (pari niistä tosin jo hiukan vanhempia):

Havukainen, Aino & Toivonen, Sami: Himaset (kaksi Otavan kustantamaa albumia, Juustoon ei saa piirtää!, 2008 ja Keijut ei juo kahvia!, 2009)

Seppänen, Pekka & Hämäläinen, Pertti: Loikkaset (Arktinen Banaani, 1998)

Sailamaa, Anna: Ollaan nätisti (Huuda Huuda, 2008)

Syvälä, Maria & Brusi, Hanna: Kielteinen kotiäiti (Robustos, 2008)

Muhonen, Anne: Jokeltelua (A. Muhonen, 2009)

Uusitalo, Riitta: useampikin Otavan kustantama, perhe-elämää ja lapsia käsittelevä teos, ainakin Melko rankka päivä (1996), Hajamieliset haikarat (1997) ja Pikku opintiellä (1998)

Ruotsalaista sarjakuvaa on ainakin Turun kaupunginkirjastossa sen verran pienempi kokoelma, että kovin paljoa aiheeseen liittyvää ei löytynyt. Ehkä nämä voisivat olla kiinnostavia tutkimuksesi kannalta:

Berglin, Jan: useita perhe-elämää käsitteleviä albumeita, Turussa esim. Varje dag man inte köper pizza är en seger (Kartago, 2009). Lisäksi esim. Far och jag (Galago, 2005), löytyy ainakin Porvoosta ja Helsingin alueelta.

Torudd, Cecilia: Ensamma mamman – vanhempi, 80- ja 90-luvuilla ilmestynyt sarjakuva, josta kuitenkin edelleen on otettu uusintapainoksia, eli ilmeisesti koetaan Ruotsissa yhä ajankohtaiseksi.

Falk, Jojo: Ett plus : vårat nya liv som småbarnsföräldrar – löytyy ainakin Porvoosta.

Sarjakuvien historiaan ja tutkimukseen liittyvää kirjallisuutta löydät Vaski-tietokannastamme hakemalla luokalla 86.13. Varsinaista kirjallisuustieteellistä tutkimuskirjallisuutta ei Turussa kuitenkaan juuri löydy (varsinkaan ruotsalaista), näillä ehkä pääsee alkuun:

Herkman, Juha (toim.): Ruutujen välissä : näkökulmia sarjakuvaan (Tampere University Press, 1996)

Herkman, Juha: Sarjakuvan kieli ja mieli (Vastapaino, 1998)

Kukkonen, Karin: Storytelling beyond postmodernism (Tampere University Press, 2010) - tuore väitöskirja, jonka lähdeluettelo voi olla tarkistamisen arvoinen.

Kirjallisuudentutkimuksen lähteitä kannattaa etsiä myös yliopiston kirjastosta.

Vanhemmuuden tutkimusta löytyy kirjastosta useasta eri näkökulmasta. Jos etsit kirjoja Vaski-tietokannasta, voit käyttää hyväksesi luokkahakua. Esimerkiksi 14.8 Ihmissuhteiden psykologia, 30.15 Perhesosiologia, 37.4 Perhepolitiikka ja 38.1 Perhe- ja kotikasvatus voisivat olla tutkimuksesi kannalta hyödyllisiä. Soveliaita asiasanoja (vanhemmuus, vanhempi-lapsisuhde jne.) löydät verkkosanasto VESAsta http://vesa.lib.helsinki.fi/ysa/index.html

Suomalaisia sarjakuvajulkaisuja kannattaa kysyä myös Suomen sarjakuvaseuran tietopalvelusta: http://www.sarjakuvaseura.fi/index.php?option=com_content&view=article&…

Ruotsissa on oma sarjakuvaseuransa, Seriefrämjandet, josta varmaan voi kysyä paikallisista sarjakuvajulkaisuista: http://www.serieframjandet.se/

Myös Kysy kirjastonhoitajalta –palvelulla on ruotsalainen vastineensa, Fråga biblioteket http://www.fragabiblioteket.se/. Siellä osattaneen paremmin neuvoa esim. ruotsalaisen tutkimuskirjallisuuden suhteen. Teosten saatavuutta Suomessa voit sitten tarkastella esim. Frank-monihaussa http://monihaku.kirjastot.fi/ tai Lindassa http://linda.linneanet.fi/ Mikäli jotain kirjaa ei löydy Turun kirjastoista, voit tilata kirjan kaukolainaksi Turun kaupunginkirjaston kautta: http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=1644