1) Mitä mittayksiköitä Kambodzhassa käytetään? (mitattaessa pituutta ja punnittaessa painoa) 2) Puhutaanko Kambodzhassa samoista ilmansuunnista kuin Euroopassa?

Kysytty

1) Mitä mittayksiköitä Kambodzhassa käytetään? (mitattaessa pituutta ja punnittaessa painoa)
2) Puhutaanko Kambodzhassa samoista ilmansuunnista kuin Euroopassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Peter Northin kirjasta Culture shock! : Cambodia (2008) kerrotaan, että Kambodzassa on käytössä kansainvälinen metrijärjestelmä eli nykyinen SI-järjestelmä (ks. esim. Wikipedia, http://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_yksikk%C3%B6j%C3%A4rje…, josta näkyy myös käyttöönottoajat eri puolilla maailmaa).

Ilmansuuntien nimistä en valitettavasti löytänyt yksiselitteistä lähdettä. Northin kirjassa asiasta ei mainita mitään, mitä voinee pitää viitteenä siitä, että käytössä on yleismaailmallisesti tunnetut ilmansuunnat. Kambodza on myös International Organization for Standardizationin eli ISO-standardit määrittelevän organisaation jäsen (http://www.iso.org/iso/about/iso_members.htm), ja näihin standardeihin kuuluu mm. paikanmääritys pituus- ja leveyspiirien avulla (ISO 6709:1983). Näin ollen yleismaailmalliset ilmansuunnat varmasti tunnetaan ja niitä käytetään, mutta onko niiden lisäksi joitakin paikallisia nimityksiä, sitä en valitettavasti pysty sanomaan.

Jos asia jää vielä askarruttamaan, voi harkita yhteydenottoa esim. paikalliseen matkailuministeriöön osoitteella info@tourismcambodia.org (kotisivut http://www.tourismcambodia.org/).