1) Missä Joensuun punaiset taistelivat 1918? 2) Miten saan ilmaistua kyseisen lauseen Joensuun murteella? Liittyy lapsen kuolemaan 1866. "Niin, niin, hän on…

Kysytty

1) Missä Joensuun punaiset taistelivat 1918?

2) Miten saan ilmaistua kyseisen lauseen Joensuun murteella?
Liittyy lapsen kuolemaan 1866.

"Niin, niin, hän on mennyt Jumalan luo."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joensuun punaisten taisteluista sisällissodassa on todennäköisesti eniten tietoa teoksessa Moniääninen sisällissota Pohjois-Karjalassa (toim. Jenni Merovuo, 2019). Sitä ei ole OUTI-kirjastojen kokoelmissa, mutta voit tehdä siitä kaukolainapyynnön. Oulun yliopiston kirjastossa se on vapaakappaleena eli sitä ei saa kotilainaan, mutta sitä pääsee lukemaan kirjaston tiloissa.

Joensuun historiaa yleisemmin käsittelee esimerkiksi Elämää entisajan Joensuussa : Joensuun kaupunki 1848-1998 sekä Joensuun kaupungin historia -kirjasarja (osat 1-5).

Valitettavasti en ole Joensuun murteen asiantuntija, joten en yritä kääntää lausetta. Joensuussa puhutaan Pohjois-Karjalan murretta. Pohjois-Karjalan murreopas (Aimo Turunen, 1956) voisi auttaa lauseen kääntämisessä. Sitä löytyy mm. Oulun yliopiston kirjaston kokoelmista. Voit myös kysyä apua Kotimaisten kielten keskuksesta.

Joensuun kaupungin historia -sarjan ensimmäinen osa: https://finna.fi/Record/oy.991465983906252

Osat 2-4: https://finna.fi/Record/oy.991476733906252

Osa 5: https://finna.fi/Record/oy.992099813906252

0 ääntä

Kommentit

Joensuussa ei ollut 1918 taisteluita. Siellä kuitenkin teloitettiin huomattava määrä vangiksi otettuja venäläisiä sotilaita sekä punaisiin tai muuten epäluotettaviin lukeutuneita ihmisiä Pohjois-Karjalan alueelta. Lähin taistelu käytiin 8.2. 1918 Värtsilässä.

Sotasurmat-tiedoston mukaan seitsemän joensuulaista menehtyi Tammisaaren vankileirillä. Joensuulaisia punaisia on merkitty kaatuneiksi kaksi Viipurissa ja yksi Antreassa. Sellaista joensuulaisten omaa punaista taisteluosastoa, joka olisi myös osallistunut taisteluihin, ei ehtinyt milloinkaan syntyä.