1. Miksi valon nopeus on se mikä se on? Miksei se ole vaikka metrin enemmän tai vähemmän sekunnissa? 2. Jos minulla on rautatanko ja vasara ja lyön tankoa…

Kysytty

1. Miksi valon nopeus on se mikä se on? Miksei se ole vaikka metrin enemmän tai vähemmän sekunnissa?

2. Jos minulla on rautatanko ja vasara ja lyön tankoa toisesta pasta, niin toinen pää liikahtaa samalla hetkellä. Jos minulla on 2 x 300 000 km pitkä tanko ja sen pää liikahtaa samalla tavalla, niin eikö se liikahdus mene 2 x valon nopeudella? Ja jos ei mene, niin miksei mene?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykyisen käsityksen mukaan valonnopeus (c) on 299 792 458 m/s. Valonnopeus tarkoittaa tässä yhteydessä fysikaalista vakiota, jossa valo liikkuu tyhjiössä. Valonnopeudella on kuitenkin oma historiansa, kuten kaikilla tieteellisillä käsitteillä. Esimerkiksi maailmankuvien muutokset sekä tieteellisten teorioiden ja mittaustekniikoiden kehitys ovat vaikuttaneet käsityksiin valonnopeudesta. Antiikin aikaiset filosofit Aristoteles ja Ptolemaios uskoivat valon nopeuden olevan ääretön. Tämä käsitys säilyi länsimaissa läpi keskiajan aina 1500-luvun loppuun. Nykyinen kansainvälisen yksikköjärjestelmän (SI-järjestelmä) määritelmä laskettiin vuonna 1983, jolloin valonnopeus määriteltiin eksaktisti suhteessa metriin.

Albert Einsteinin erityisen suhteellisuusteorian mukaan yksikään kappale, jolla on massa, ei voi saavuttaa valonnopeutta. Jos lyöt 300 000 km pitkää rautatankoa toisesta päästä, ei se teorian mukaan voi aiheuttaa valonnopeudella liikkuvaa värähtelyä. Tämä johtuu siitä, että valonnopeuden voi saavuttaa vain massaton hiukkanen, joka liikkuu tyhjiössä. Informaation ei ole tämänhetkisten teorioiden mukaan mahdollista siirtyä valonnopeutta (c) nopeammin.

Valonnopeuden määritelmä Suomen Standardisoimisliiton SI-oppaassa (s. 13): http://web.archive.org/web/20120831234747/http://www.sfs.fi/files/70/si…

Valonnopeuden mittaamisen historiasta löytyy tietoa esimerkiksi Helsingin yliopiston sivuilta: http://per.physics.helsinki.fi/FTK2011/Valonnopeus.pdf

Englanninkielisessä Wikipediassa on myös kattava ja informatiivinen artikkeli valonnopeudesta: https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_light

13 ääntä

Kommentit

Eihän tässä vastattu olenkaan käytännön tasolla siihen, miksi se tanko ei liiku valon nopeudella! Ainoastaan vedottiin teoriaan. On pystyttävä hahmottamaan, miksi 300 000 km tanko ei liiku valon nopeudella kun sitä lyö!

Parempi vastaus olisi, että lyötäessä noin pitkää tankoa se katkeaa, tai että kyllin paksua ja katkeamatonta tankoa ei voida rakentaa - eli yksinkertaisesti käytettävissä ei ole niin paljon energiaa, että 300 000 km pitkä esine pysyisi ehjänä JA että sitä voisi liikuttaa!

Rautatankoa lyödessä impulssi siirtyy äänen nopeudella, joka on raudassa 5130 m/sek. Vasaran kalahdus siis ehtisi tangon toiseen päähän (jos se sinne asti kantaisi) hiukan yli 16 tunnin päästä.
Ei mitään tekemistä valon nopeuden kanssa.

Eihän se tanko liiku valon nopeudella! Mitä isompi ja pidempi tanko, niin sitä vähemmän liikkuu. Noin pitkän tangon lyöminen toisesta päästä ei liikauttaisi sitä pätkääkään, ei edes sitä alkupäätä. Newtonin kehto on hyvä esimerkki impulssin etenemisestä kiinteässä aineessa, mutta kuten siitäkin hyvin näkee, niin se ei tapahdu läheskään valonnopeudella. Yksinkertaisesti et pysty lyömään rautatankoa niin suurella energialla, että se saavuttaisi valon nopeuden. Impussin etenemisellä väliaineessa ei taasen ole mitään tekemistä valonnopeuden kanssa.
Pikemminkin ihmettelisin sitä, että jos auto ajaa 100km/h valot päällä, niin miksi lyhdyistä tulevan valon nopeus ei ole valonnopeus+100km/h, vaan pelkkä valonnopeus :)