1. Miksi keskiajan sodankäynnissä kokoonnuttiin taistelukentälle? Mitä muita sodankäynnin muotoja oli olemassa kuten piiritystaistelu ja vastaava? 2. Mikä oli…

Kysytty

1. Miksi keskiajan sodankäynnissä kokoonnuttiin taistelukentälle? Mitä muita sodankäynnin muotoja oli olemassa kuten piiritystaistelu ja vastaava?
2. Mikä oli useimmiten hävinneen osapuolen (hallitsija) kohtalo? Menettiköhän hallitsijan asemansa vai kyliä/kaupunkeja, vaiko kenties maa-alueita?
3. Mitä keskiaikainen valtataistelu tarkoittaa konkreettisemmassa mielessä? Mitä hävinnyt menettää, mitä voittaja saavuttaa?

Kysymykset kohdistuvat manner-euroopan keskiajalle n. 1100-1400 luvun ajalle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastauksia kysymyksiisi löytyy mm. Otavan suuresta maailmanhistoriasta, osasta 8, joka käsittelee sydänkeskiajan historiaa, samoin osasta 9, joka käsittelee myöhäiskeskaikaa.
Lisää sodan ja taistelujen historiasta löytyy mm. seuraavista teoksista: The medieval world at war (2009), Eurooppa.Kaksituhatta sotaisaa vuotta (1995), Sodan historia (kirj. Janne Malkki et al.)(2008), Sota: sodan historia muinaisesta Egyptistä Irakiin (2010), ja Maailman suurimmat taistelut (2006).