1) Miksi ilma liikkuu oletetun maapallon mukana, ilmakehän sisäpuolella (tai alapuolella)? 2) Miksi edellä mainittu ilmavirtaus ei tunnu kehossamme kun…

Kysytty

1) Miksi ilma liikkuu oletetun maapallon mukana, ilmakehän sisäpuolella (tai alapuolella)?

2) Miksi edellä mainittu ilmavirtaus ei tunnu kehossamme kun kävelemme ulkona? Jos maapallo oikeasti pyörii akselinsa ympäri noin 1600 km tunnissa, niin tuo ilmavirtaus pitäisi olla niin voimakas, että täällä olisi jatkuvasti myrskytuulia.

3) Mikä on sen näkymättömän suojakerroksen koostumus yläpuolellamme, mikä saa ilmavirran pysymään lähes tyynenä ympärillämme, silmällä pitäen edellä mainittua huikeata pyörimisvauhtia?

4) Eri sfääreillä on eri koostumus. Miksi näiden eri sfäärien koostumuksesta ei löydy suurelle yleisölle juuri lainkaan mitään tarkkaa tietoa? En ole löytänyt yhtään sellaista kirjaa tai kirjoitusta mikä selittäisi koostumukset ja erottaisi ne toisistaan.

5) Mikä pitää nämä eri sfäärit kasassa, niin etteivät ne sekoitu toisiinsa?

6) Jos se on "maan vetovoima" mikä pitää eri sfäärit sekoittumattomana toisiinsa, niin miksi nykytiede ei pysty tekemään mitään keinotekoista jäljitelmää maapallosta ja sen vetovoimasta, joiden avulla sitten oppilaille opetetaan käytännöntajuisesti miten eri sfäärit pysyvät kasassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Ilma ei sijaitse ilmakehän sisä- tai alapuolella. Ilmakehä tarkoittaa Maata ympäröivää ilmamassaa, joka on yli sadan kilometrin paksuinen.

2. Me emme tunne Maan likettä esimerkiksi ilmavirtauksena, sillä Maan like on tasainen. Aivan kuten lentokoneessakin liikkeen voima tuntuu sen kasvaessa tai hidastuessa (nousussa ja laskussa), mutta itse tasaisen lentomatkan aikana voisi kuvtella olevansa paikallaan. Ilmakehä pysyy muodossaan Maan painovoiman takia ja siksi pysyy Maan mukana.

Tarkempia tietoja sfääreistä saat katsomalla wikipediasta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmakeh%C3%A4

14 ääntä

Kommentit

Kakkoskysymys ei ollut kysymys siitä miksi emme tunne maapallon liikettä, vaan miksi me emme tunne maapallon mukana kulkevaa ilmavirtausta (hirmumyrskynä) jos kerran maapallo pyörii akselinsa ympäri noin 1600 km tunnissa. Toisekseen Wikipedia, saatikka NASA ei vastaa sivuillaan niihin kysymyksiin missä kysytään sfäärien eri koostumuksista (kuin vain osittain), eivätkä ne sivut myöskään kerro miksi sfäärit pysyvät kasassa toisiinsa sekoittumatta.

Vai ei ilma sijaitse ilmakehän sisäpuolella? No missä se ilma sitten sijaitsee? Eikö juuri sana "ilmakehä" ole viittaus sille alueelle, joka yltää noin 100 km korkeuteen, ja jonka sisällä ilma sijaitsee? Jos heliosentrinen malli pitää paikkansa, on tietenkin selvää että ilman täytyy kiertää maapallon mukana samaa vauhtia, muutenhan meillä olisi täällä hirmumyrskyjä, etenkin lähellä päiväntasajaa jossa pyörimisvauhti on suurin.