Koulutusyhteyshenkilöiden kokous 5.11.2019
Muistio
Paikka: Oulun pääkirjasto, kokoustila Nöömanni, 4. krs.
Aika: 5.11.2019 klo 9.00– 14.00
Â
Paikalla:
Asko Autio, Turku
Anneli Haapaharju, Vaasa
Mervi Heikkilä, Seinäjoki
Hanna Huovinen, Lahti
Salla Hyökki, Tampere
Päivi Jokitalo, LSAVI
Inka Jousea, Lahti
Leila Juusola, Porvoo
Heidi Karhu, Oulu
Leena Kinnunen, Rovaniemi
Tiina Kolehmainen, Kuopio
Merja Kummala-Mustonen, PSAVI
Aija Laine, Vake (muistio)
Vesa Liminka, Joensuu
Päivi Litmanen-Peitsala, Vake
Tanja Markkula, Vaasa
Heli Muhonen, Kuopio
Ritva Nikola, Oulu
Mikko Paajala, Oulu
Hanna Pitkänen, Lahti
Jarkko Rikkilä, Tampere
Laura Similä, Oulu
Riikka Sirviö, Oulu
Anne Suvanto, Porvoo
Marjo Vornanen, Kuopio
Johanna Vuorinne, Kuopio
Â
Kokousasiat:
9.00 – 9.30
Aluehallintoviraston ajankohtaiset asiat, Merja Kummala-Mustonen ja Päivi Jokitalo
Valtionavustusten haku on alkanut ja avoinna 2.12 saakka. Uusi sivusto, aviavustukset.fi, avautunut. Sivuston kautta käytettävissä mm. hankkeiden visualisointi.
Peruspalvelujen arviointi 2020 liittyy tiloihin. Tuloksia peilataan asiakaskyselyn tuloksiin, esim. poikkeavatko henkilökunnan näkemykset asiakkaiden näkemyksistä. Ennakkoselvityksenä on tehty jo omatoimikirjastoselvitys, josta on tulossa raportti.
Erityisavustus varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alkuopetuksen lukemisen kulttuuria ja lukutaito vahvistaviin toimenpiteisiin haettavissa 5.12.2019 saakka.
Avien tavoitteita osaamisen kehittämisessä:
- koulutussisällöt linjassa ja oikein ajastettuina ake-koulutuksiin nähden
- toimialarajat ylittäviä koulutuksia jatketaan
- (uusien) kirjaston johtajien osaamistason nostaminen
- osaamisen kehittäminen keskeisenä osana tarkastajien kirjastokäyntejä
- striimatut koulutukset
Loppuvuodesta tulossa vielä Lakipäivä 29.11. Helsingissä, joka myös etälähetetään.
Keväällä 2020 tulossa mm. seuraavaa:
- TEAviisari: työpaja ja lähtölaukaus webinaari 6.2.2020 Tampereella: kuntakohtaisten tulosten läpikäyntiä ja työstämistä.
- maaliskuussa Kestävä kehitys - webinaari
- Saavuttavuuspäivä 22.4.2020 Helsingissä
- Peruspalvelujen arviointi 9.9.2020 Helsingissä: tulokset ja case-tapaukset
- 11.11.2020 Saavutettavuus eri näkökulmista
Opintomatkat
- syys-lokakuu 2020, uudet kohteet, esim. Hollanti/Skotlanti
Ake-koordinaattoreiden koulutukset keväällä 2020:
- 14.1.kick off Helsingissä, seuraavat koulutuspäivät 17.3.2020 ja 17.5.2020
Merjan ja Päivin esitys.
9.30 – 10.00
Oppimisalustatyöryhmän alustus ryhmäkeskustelun pohjaksi, Asko Autio ja Tero Nummila (Teams-yhteydellä)
(Työryhmä: Asko Autio, Anneli Haapaharju, Inka Jousea, Aija Laine, Tero Nummila ja Johanna Vuorinne)
Oppimisalusta Turussa lähtenyt liikkeelle digihankkeen tiimoilta. Turussa kartoitettiin ensin oppimisalustavaihtoehtoja, perusajatuksena oli kustannustehokas, lisenssivapaa ja ylläpidollisesti turvattu ei-kaupallinen alusta. Käyttöön valikoitui Moodle.
Valintakriteereitä mm. seuraavat:
- kustannukset
- ei tuoteperhesidonnaisuutta
- rakenteen ja ulkoasun hallinta kirjaston hallussa
- materiaalien siirrettävyys
- yksi kirjautuminen kaikille käyttäjille
- materiaalien toimivuus eri asiakasympäristöissä
- tunnettuus ja valmiit sisällöt
- työkalut ostettujen sisältöjen hallintaan
- opiskelijalla mahdollisuus oman oppimisen seurantaan ja mahdollisuus vaikuttaa sisältöihin
Järjestelmän ylläpitovastuu on Turun tietohallinnolla, kirjastolla pääkäyttäjien ja rakenteen hallinta.
Kurssisisältöjen tuottajaksi pääsee rekisteröitymällä käyttäjäksi. Kurssiavaimella saa sisältöjä käyttöönsä.
Peruajatuksena on, että sisällöt ovat avoimia, lisensoituja esim. CC BY 4.0, tai CC BY-SA.
Osaamismerkit on tarkoitus ottaa käyttöön itsenäisesti etenevillä kursseilla.
Mikäli muut kirjastot lähtevät mukaan Liboppiin, Turku hoitaa jatkossakin ylläpidon. Ennen tämän vuoden hankehaun sulkeutumista pitää kuitenkin tietää mukaan lähtevät kirjastot, jotta Turussa osataan varautua tarvittavaan henkilötyömäärään.
10.00 – 11.30 Ryhmäkeskustelut
Ryhmäkeskustelun aiheita:
- Työryhmän tavoitteet. Mitä työryhmän toiminnalla tavoitellaan? Mikä on ensi vuoden tavoite, entä pidemmän tähtäimen tavoite?
- Yhteinen oppimisalusta. Mitä hyötyä ja mitä ongelmia mahdollisesti? Millaisia tavoitteita alustan käyttöönotolla on? Miten mahdollinen käyttöönotto organisoidaan? Resurssit alueilla?
- Kouluttajille tehtävä kysely
- Työntekijävaihdot ja työnkierto – mentorointi ja vertaisoppiminen
11.30 – 12.15 Lounas (omakustanteinen)
12.15– 13.30 Ryhmäkeskustelujen purku ja yhteenveto
Ryhmä 1:
Oppimisalusta:
- yhteinen oppimisalusta tarpeen, tarvitaan kuitenkin työryhmä, tai toimituskunta, joka koordinoi tarkemmin kokonaisuutta
- osaamismerkkien käyttöönotto hyvä asia
- kysymyksiä herättää mm. se, miten tiedetään, käytetäänkö alustaa omatoimiseen opiskeluun, ja miten tapahtuu oppimisen seuranta, toisaalta, onko tarpeen seuratakaan
Työryhmän tavoitteet:
- yksi yhteinen iso tapaaminen kerran vuodessa, jossa päätetään seuraavan vuoden teema
- tavoitteena AKE-yhteistyön parantaminen
- vertaistuki tärkeää
- kokousten esivalmistelua pienemmissä työryhmissä, asiat isoon kokoukseen käsiteltäväksi
Ryhmä 2:
Oppimisalusta:
- koulutusmäärät ovat nyt melko suuret, Moodle voi olla tuloksellisempi ja vaikuttavampi
- edullinen ratkaisu, mutta mikä on pysyvyys, voivatko kustannukset olla aina Turun hakemuksessa
- jalkauttaminen henkilökunnalle mietityttää, miten onnistuu käytännössä
- ei aikaa ja halukkuutta miettiä muita oppimisympäristöjä, koska esityö on jo tehty
- mikä on vaken rooli koordinoinnissa?
- sisällöntuotannossa pitää määritellä työnjako, jotta vältytään päällekkäisyyksiltä
- hyvää sen, että työstetään yhteisiä materiaaleja yhteistyössä
- toisaalta hyvä, että mahdollista myös omien materiaalien tuottamisen
- ensi vuoden teema digituki, mutta mitä sen jälkeen?
Työryhmän tavoitteet
- tavoitteena oppimisalustan sisältöjen koordinointi ja hallinnointi
- verkostoituminen ja tiedon jako
Ryhmä 3:
Oppimisalusta:
- kysymyksiä mm. aineiston tallennuksesta, voiko Moodle toimia myös tallennusalustana?
- kaikki aineisto ei ole saatavilla CC-lisensseillä, esim. lanu-työn materiaalit
- miten haastavaa on saada oppimisvelvoitteita kentällä läpi, koska alueilla ollaan jo nyt aika kuormittuneita
- miten digiosaamattomat saadaan käyttämään oppimisalustaa
- millainen viidakko Moodlesta muodostuu ilman hierarkioita, erityisesti tottumattoman käyttäjän näkökulmasta
- päivitysvastuu, kuka päivittää, kun materiaali vanhenee?
- helpompaa hallita kokonaisuutta, jos materiaalia ei ole liikaa
- kuka antaa osaamismerkkejä, miten vaikuttaa alueellisiin yhteistyösuhteisiin
- osaamismerkkien yhteismitallisuus, kuka tarkastaa?
- ei haluta kuorimittaa liikaa ake- henkilöstöä, eikä alueen kirjastojen henkilöstöä
- ruotsinkielinen materiaali?
- Seinäjoki vie lanu-sisältöjä Moodleen ensi vuoden aikana
Työryhmän tavoitteet:
- yhteistyön kehittäminen ake-alueiden ja muiden toimijoiden välillä
- koordinointi, päällekkäisen työn välttäminen
- ajankohtaisen tiedon jako, verkostoituminen
- yhteisten haasteiden tunnistaminen ja ratkaisujen etsiminen yhdessä
- teemoitetut tapaamiset, joiden pohjalta johtopäätökset
- johtopäätökset ja päätöksenteko, jotta päästään eteenpäin, tosin kuntaorganisaatio taustalla vaikuttaa
Ryhmä 4:
Oppimisalusta
- tarpeita alustan käyttöönotolle on, eritysesti digihankkeen puitteissa
- ei haluta kuitenkaan kuormittaa liikaa nykyistä AKE-väkeä
- Tampere voisi viedä oppimisalustalle asiakaspalvelun kehittämiseen liittyvää aineistoa
- aineiston kuratointi ja oppimisen pitkäjänteisyys tärkeää
- Lapissa on otettu alusta jo käyttöön digihankkeen teemoilta, Lappi voisi viedä ainakin saamelaiskirjaston aineistoja alustaan
- oppimisalustatyöryhmän toimintaa järkevää viedä toimituskuntatyyppisesti eteenpäin
- pohdittavaa mm. sisällöt, ulkoasu ja oppimismerkit
- Liboppi –kiertue alueilla lanseeraukseen liittyen
- muiden alustojen testausta hyvä tehdä, vaikka päädyttäisiinkin tässä vaiheessa ottamaan Moodle käyttöön
Työryhmän tavoitteet:
- teemoitetut kokoukset ja aiheet, jotta oikeat ihmiset ovat paikalla
- koordinointi, jotta vältytään päällekkäisyyksiltä
Yhteenveto ryhmäkeskusteluista:
Yhteenvetona todetaan, että oppimisalusta nähdään mahdollisuutena pitkäjänteiseen oppimiseen ja kuratoituihin kokonaisuuksiin. Oppimisalustatyöryhmä laatii selvityksen, johon sisällytetään mm. tämän kokouksen keskusteluissa esiin nousseet asiat. Kokouksen pohjalta kaikki alueet ovat halukkaita käyttöönottoon ainakin jossain määrin.
Oppimisalustan toimituskunta koordinoi kokonaisuutta. Toimituskunnassa mukana Asko (Turku), Inka (Lahti), Tampere (edustaja avoin), Aija, Kuopio (edustaja avoin), Leila ja Oulu (edustaja avoin). Aija kutsuu ryhmän koolle.
Vaken rooli oppimisalustan käyttöönottoon ja työryhmän toimintaan nousi keskustelussa esille. Aija laatii tästä keskustelupohjan ja kutsuu Teams-kokouksen koolle.
Kokoukset koulutusaiheen tiimoilta kaksi kertaa vuodessa. Pienryhmissä työstetään rajatumpia kokonaisuuksia. Oppimisalustan toimituskunta aloittaa ensimmäisenä pienempänä työryhmänä ja jatkaa nyt toimivan oppimisalustatyöryhmän toimintaa selvityksen valmistuttua.
13.30 – 14.00 Muut ajankohtaiset asiat ja seuraava kokous
Digitukihankkeelle omat verkkosivut Kifi-kokonaisuudessa.
Lanu-päivät marraskuussa 2020.
Seuraava kokous maaliskuussa Rovaniemellä kaksipäiväisenä, 19. -20.3.