Konsortiosopimus hyväksytty

Yleisten kirjastojen yhteistyösopimus eli konsortiosopimus on käsitelty 28.1.2014 Helsingin kaupungin Kulttuuri- ja kirjastolautakunnassa. Linkki pöytäkirjaan.

Kirjastoille tiedotetaan sopimukseen liittymisestä alkaen viikosta 9.

Yleisten kirjastojen konsortio on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hanke, jonka tarkoituksena on tiivistää yhteistyötä yleisten kirjastojen välillä. Yhteistyöhön sitoudutaan yhteistyösopimuksella. Se on laadittu aiemman PallasPro -maakuntakirjastojen konsortiosopimuksen pohjalta, jossa maakuntakirjastot olivat kattavasti mukana. Sitä ovat olleet laatimassa sekä Kuntaliiton, KL-Kuntahankintojen että Helsingin kaupungin oikeuspalvelujen lakimiehet.

Sopimus solmitaan Helsingin kaupungin ja liittyvän kunnan välillä. Tarkoituksena on saada kaikki Suomen yleiset kirjastot mukaan vaiheittain.

Konsortion perustamisvaiheessa keskitytään yleisille kirjastoille ajankohtaisiin e-aineistoihin ja niiden yhteishankintaan. Seuraavaksi keskitytään luettelointitietojen yhteishankintaan, myöhemmin voi tulla muita yhteishankintojen muotoja.

Lisätietoja: kirjastot-konsortio@hel.fi