Konsortiokyselyn tuloksia

Konsortion sopimusluonnosta tehdään parhaillaan ja tämän vuoksi keräsimme lisätietoja toimintojen priorisoinnin vuoksi. Kysely toteutettiin sähköisesti ja se oli avoinna 21.5.–31.5.2013. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin Suomen kaikkien yleisten kirjastojen sähköposteihin. Ohjeena oli, että kyselyyn vastaa kunnan/kaupungin kirjastotoimesta vastaava henkilö. Vastausprosentti oli 50,53 %.

Kyselyn avulla saatiin tietoa mm. siitä kuinka hyvin Yleisten kirjastojen konsortio –hanke tunnetaan, kuinka paljon kirjastot tällä hetkellä panostavat e-aineistoihin ja millaisiin hankintoihin tai toimintoihin konsortion olisi hyvä tarttua ensimmäiseksi.

Vastaajista 55,48 % hanke oli tuttu. Yleiset kirjastot odottavat Yleisten kirjastojen konsortiolta etenkin e-aineistojen keskitettyjä e-aineistohankintapalveluita (89 %) ja luettelointipalvelujen hankintaa yhteisesti (84 %). E-aineistoista e-kirjat olivat vastaajien mielestä selkeästi mielenkiintoisimpia (81,82 %). Yli 2/3 osaa vastaajista toivoi myös mahdollisuutta hankkia e-lehtiä konsortion kautta. Fyysisistä kirjastoaineistoista elokuvat herättivät eniten (57,14 %) kiinnostusta. Hieman yli puolet vastanneista kirjastoista oli kiinnostunut hankkimaan kirjastojärjestelmiä yhteisesti.

Lisätietoja: kirjastot-konsortio@hel.fi