Wiitaunioni

Wiitaunionin kunnilla yhteinen kirjastoauto

Pihtiputaan ja Viitasaaren kirjastoautopalvelut yhdistettiin elokuussa 2007. Pihtiputaan kunnanhallitus (04.12.2006 § 256) ja Viitasaaren kaupunginhallitus (18.12.2006 § 352) ovat allekirjoittaneet sopimuksen kirjastoautotoiminnasta Pihtiputaan ja Viitasaaren kesken. Sopimuksessa määritellään kirjastoauton käytöstä seuraavaa: "Kirjastoautolla pyritään mahdollisimman kattavasti ja tasapuolisesti palvelemaan molempien kuntien haja-asutusalueiden asukkaita. Erityisenä palvelukohteena ovat kummankin kunnan kyläkoulut. Kirjastoauton reittiajoon varattu aika jaetaan kuntien kesken ajopäivien suhteessa niin, että auto liikennöi Pihtiputaalla neljänä päivänä ja Viitasaarella kuutena päivänä kahden viikon aikataulujaksoissa. Reitit ja siirtymiset kunnasta toiseen suunnitellaan siten, että palveluaikaa on mahdollisimman paljon. Kirjastoauton lopullisista reiteistä päättää sivistyslautakunta kirjastotoimenjohtajan yhdessä kirjastoautonkuljettaja-virkailijan laatiman reittisuunnitelman pohjalta."

Wiitaunionin kirjastoauton reittikalenterissa on 40 Pihtiputaalle ja 66 Viitasaarelle sijoittuvaa pysähdyspaikkaa. Yhteensä autolla on siis 106 pysäkkiä kahden viikon periodissa. Reitistöön sisältyy 7 kyläkoulua, 2 päiväkotia ja muutamia palvelutaloja. Viikossa ajetaan keskimäärin 650 km ja vuodessa hieman yli 30 000 km. 

Uuden kirjastoauton hankinta

Wiitaunionin kuntien vanhentuneiden kirjastoautojen tilalle saadun ensimmäisen yhteisesti hankitun kirjastoauton vihkiäisiä vietettiin 15.05.2008.

Autoa suunniteltaessa lähtökohdaksi otettiin se, että sen tulisi palvella mahdollisimman hyvin molempien kuntien haja-asutusalueiden asukkaita. Sisustusratkaisujen osalta se merkitsi sitä, että autoon pyrittiin saamaan mahdollsimman paljon hyllytilaa. Koska autotoimintaa hoitaa pääasiassa yksi kirjastoautonkuljettaja-virkailija, oli virkailijatilojen sijoittaminen auton etuosaan tilankäytön kannalta järkevintä. Työpisteiden vieressä olevissa kaapeissa on tilat jääkaapille, mikrolle ja invertteri/akkulaturille. Kaappien ovet muodostavat lakisääteisen lastinsiirtymäsuojan. Takamoottorisen alustaratkaisun vuoksi auton takaosaan jouduttiin tekemään tiloja madaltava porrastus. Auton takaosan mataluus ei kuitenkaan vähentänyt ratkaisevasti hyllytilaa, kun WC sijoitettiin sinne ja takalasin tilalle rakennettin kuvakirjahyllyjä. Myös takapyörien kohdalla olevien penkkien sisällä on tilaa kirjoille. Autossa on kaksi paikkaa siirrettäville modulivaunuille. Yhteensä modulivaunuja on neljä, ja niitä hyödynnetään lisäämällä lasten- ja nuortenaineistoa koulureiteille. Autossa on asiakastyöasema, joka toimii auton on-line järjestelmän kanssa saman Digitan @450-verkon kautta. Palvelujen esteettömyyden takaamiseksi autoon asennettiin henkilönostin, joka helpottaa paitsi pyörätuoliasiakkaiden myös huonokuntoisten vanhusten kulkemista.

Kuntien asukkaat saivat päättää kirjastoauton lopullisen ulkoasun Wiitaunionin logon pohjalta tehdyistä mallivaihtoehdoista.

Kuntalaiset ovat ottaneet uuden kirjastoauton innostuneesti vastaan, ja vaikka monen mielestä ”vanhassa vara parempi” niin uuden kirjastoauton hyllyjärjestykseenkin ollaan pikku hiljaa sopeutumassa.

Tuire Vesterinen,

kirjastotoimenjohtaja

Pihtiputaan ja Viitasaaren kirjastot 

Auton tekniset tiedot:

Auton alusta VOLVO B9R takamoottori
Alustan runkomateriaali ruostumaton teräs
Moottorin tilavuus 12 l dieselmoottori
Moottorin tehot 250 kW/1800r/min
Vaihteisto automaattisesti vaihtava Volvo I-shift
Jousitus täysilmajousitus, kallistuksen vakaajat ja iskunvaimentimet edessä ja takana
Jarrut EBS sähköohjatut lukkiutumattomat levyjarrut
Korin valmistaja Kiitokori
Korin tyyppi Libris
Sisätilojen lämmitys Webasto
Auton pituus 12 m
Auton leveys 2550 mm
Auton korkeus n. 3320 mm
Auton oma massa 12750 kg
Auton käyttöönottovuosi 2008
Alustan hinta 73 000 EUR
Korin hinta 209 108 EUR (sis. henkilönostin 15 020 e)
Kirjastojärjestelmä ATP origo 

 

 

 

 

Wiitaunionin kuntien yhteinen kirjastoauto