Kotkan uuden kirjastoauton luovutuspäivä oli 7.12.2007. Se esiteltiin lehdistölle Kotkan kauppatorilla 19.12.2007, ja reitille se starttasi 2.1.2008. Tammikuussa järjestetyn nimikilpailun perusteella auton nimeksi valittiin Ilona, kotkalaiskirjailija Timo Pusan romaanin Ilona täällä mukaan.
Auton alusta on Volvon keskimoottorialusta I-shift-vaihteistolla. Korin on valmistanut Kiitokori. Paljon kiitosta saaneen ulkoasun on suunnitellut Andrei Patrushin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun yrityspalveluyksikössä Kymidesignissa.
Auton suunnittelussa pyrittiin maksimoimaan asiakkaiden käyttöön tuleva tila. Molemmat henkilökunnan työpisteet on sijoitettu auton etuosaan. Työpisteiden vieressä olevissa kaapeissa on tilat jääkaapille, mikrolle, invertteri/akkulaturille sekä henkilökunnan henkilökohtaisille tavaroille. Kaappien ovet muodostavat lakisääteisen lastinsiirtymäsuojan. WC on sijoitettu auton takanurkkaan, lähes huomaamattomiin. Myös takapyörien kohdalla olevien penkkien sisällä on tilaa kirjoille. Keskimoottorin ansiosta lattia on tasainen koko auton pituudelta. Autoa onkin kiitelty tilavaksi, ja asiakkaiden on ollut vaikea uskoa, että sen ulkoiset mitat ovat täsmälleen samat kuin entisessä, vuodelta 1993 olleessa autossa.
Autossa on valmius asiakastyöasemaan, joka on tarkoitus saada käyttöön kesän aikana. Autoon on tulossa myös monitoimilaite, jota voivat käyttää niin asiakkaat kuin henkilökuntakin.
Autossa on kaksi paikkaa siirrettäville modulivaunuille. Yhteensä modulivaunuja on neljä, ja niitä vaihdetaan aamu- ja iltakierrosten välillä. Näin aineistoa pystytään räätälöimään asiakaskunnan mukaan.
Auton sisäänkäyntirappuja on perinteisen kolmen sijasta neljä. Näin askelnousu on tavallista matalampi, mikä helpottaa niin lasten kuin vanhustenkin kulkemista. Porraskaide on kahdessa tasossa.
Autossa on myös elektroninen linjakilpi, johon on tallennettu kaikkien pysäkkien nimet ja pysäkkiajat (esim. Kaarniemi 15.35 - 15.55). Auton ollessa liikkeellä kilvestä näkee minne se on menossa seuraavaksi, ja pysäkillä ollessa kilvestä voi tarkastaa kauanko auto pysäkillä on. Kilpeen on tallennettu myös muita tekstejä, kuten ”Tauolla” ja ”Kotimatkalla”.
Kotkan kirjastoautossa työskentelee neljä henkilöä: kaksi kirjastoautonkuljettajaa, kirjastoavustaja ja kirjastoautopalvelujen hoitaja. Auto ajaa kahdessa vuorossa viitenä päivänä viikossa. Pysäkkejä on 82, joista 14 on kouluja, 16 päiväkoteja, 4 vanhustentaloja ja 2 vammaisten palvelutaloja. Viikossa ajetaan n. 400 km. Vuonna 2007 vuosilainaus oli n. 60 000.
Uuden auton käyttöönoton myötä myös aikataulua päivitettiin. Ylipitkiä pysäkkiaikoja lyhennettiin ja tyhjät pysäkit jätettiin pois. Uutena mukaan tuli yksi koulu, kolme päiväkotia ja kahdeksan ns. iltapysäkkiä. Vuoden 2008 ensimmäisellä kolmanneksella (tammi-huhtikuu) auton lainamäärät ovat nousseet yli 30 prosenttia.
Evan Seppä
Kirjastoautonkuljettaja
![]() |
|
Auton alusta |
VOLVO B12M keskimoottori |
Alustan runkomateriaali |
ruostumaton teräs |
Moottorin tilavuus |
12 l dieselmoottori |
Moottorin tehot |
250 kW/1800r/min |
Vaihteisto |
automaattisesti vaihtava Volvo I-shift |
Jousitus |
täysilmajousitus, kallistuksen vakaajat ja iskunvaimentimet edessä ja takana |
Jarrut |
EBS sähköohjatut lukkiutumattomat levyjarrut |
Korin valmistaja |
Kiitokori |
Korin kehärakenne |
ruostumaton teräsprofiili |
Korin tyyppi |
Libris |
Sisätilojen lämmitys |
Webasto |
Auton pituus |
12 m |
Auton leveys |
2550 mm |
Auton korkeus |
3300 mm |
Auton paino |
19 t |
Auton käyttöönottovuosi |
2008 |
Alustan hinta |
86 600 EUR |
Korin hinta |
167 525 EUR |
Kirjastojärjestelmä |
ATP origo |