Kotka

Kotkan uuden kirjastoauton luovutuspäivä oli 7.12.2007. Se esiteltiin lehdistölle Kotkan kauppatorilla 19.12.2007, ja reitille se starttasi 2.1.2008. Tammikuussa järjestetyn nimikilpailun perusteella auton nimeksi valittiin Ilona, kotkalaiskirjailija Timo Pusan romaanin Ilona täällä mukaan.

Auton alusta on Volvon keskimoottorialusta I-shift-vaihteistolla. Korin on valmistanut Kiitokori. Paljon kiitosta saaneen ulkoasun on suunnitellut Andrei Patrushin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun yrityspalveluyksikössä Kymidesignissa.

Auton suunnittelussa pyrittiin maksimoimaan asiakkaiden käyttöön tuleva tila. Molemmat henkilökunnan työpisteet on sijoitettu auton etuosaan. Työpisteiden vieressä olevissa kaapeissa on tilat jääkaapille, mikrolle, invertteri/akkulaturille sekä henkilökunnan henkilökohtaisille tavaroille. Kaappien ovet muodostavat lakisääteisen lastinsiirtymäsuojan. WC on sijoitettu auton takanurkkaan, lähes huomaamattomiin. Myös takapyörien kohdalla olevien penkkien sisällä on tilaa kirjoille. Keskimoottorin ansiosta lattia on tasainen koko auton pituudelta. Autoa onkin kiitelty tilavaksi, ja asiakkaiden on ollut vaikea uskoa, että sen ulkoiset mitat ovat täsmälleen samat kuin entisessä, vuodelta 1993 olleessa autossa.

Autossa on valmius asiakastyöasemaan, joka on tarkoitus saada käyttöön kesän aikana. Autoon on tulossa myös monitoimilaite, jota voivat käyttää niin asiakkaat kuin henkilökuntakin.

Autossa on kaksi paikkaa siirrettäville modulivaunuille. Yhteensä modulivaunuja on neljä, ja niitä vaihdetaan aamu- ja iltakierrosten välillä. Näin aineistoa pystytään räätälöimään asiakaskunnan mukaan.

Auton sisäänkäyntirappuja on perinteisen kolmen sijasta neljä. Näin askelnousu on tavallista matalampi, mikä helpottaa niin lasten kuin vanhustenkin kulkemista. Porraskaide on kahdessa tasossa.

Autossa on myös elektroninen linjakilpi, johon on tallennettu kaikkien pysäkkien nimet ja pysäkkiajat (esim. Kaarniemi 15.35 - 15.55). Auton ollessa liikkeellä kilvestä näkee minne se on menossa seuraavaksi, ja pysäkillä ollessa kilvestä voi tarkastaa kauanko auto pysäkillä on. Kilpeen on tallennettu myös muita tekstejä, kuten ”Tauolla” ja ”Kotimatkalla”.

Kotkan kirjastoautossa työskentelee neljä henkilöä: kaksi kirjastoautonkuljettajaa, kirjastoavustaja ja kirjastoautopalvelujen hoitaja. Auto ajaa kahdessa vuorossa viitenä päivänä viikossa. Pysäkkejä on 82, joista 14 on kouluja, 16 päiväkoteja, 4 vanhustentaloja ja 2 vammaisten palvelutaloja. Viikossa ajetaan n. 400 km. Vuonna 2007 vuosilainaus oli n. 60 000.

Uuden auton käyttöönoton myötä myös aikataulua päivitettiin. Ylipitkiä pysäkkiaikoja lyhennettiin ja tyhjät pysäkit jätettiin pois. Uutena mukaan tuli yksi koulu, kolme päiväkotia ja kahdeksan ns. iltapysäkkiä. Vuoden 2008 ensimmäisellä kolmanneksella (tammi-huhtikuu) auton lainamäärät ovat nousseet yli 30 prosenttia.

Evan Seppä
Kirjastoautonkuljettaja

Ilona

 

 

Auton alusta

VOLVO B12M keskimoottori

Alustan runkomateriaali

ruostumaton teräs

Moottorin tilavuus

12 l dieselmoottori

Moottorin tehot

250 kW/1800r/min

Vaihteisto

automaattisesti vaihtava Volvo I-shift

Jousitus

täysilmajousitus, kallistuksen vakaajat ja iskunvaimentimet edessä ja takana

Jarrut

EBS sähköohjatut lukkiutumattomat levyjarrut

Korin valmistaja

Kiitokori

Korin kehärakenne

ruostumaton teräsprofiili

Korin tyyppi

Libris

Sisätilojen lämmitys

Webasto

Auton pituus

12 m

Auton leveys

2550 mm

Auton korkeus

3300 mm

Auton paino

19 t

Auton käyttöönottovuosi

2008

Alustan hinta

86 600 EUR

Korin hinta

167 525 EUR

Kirjastojärjestelmä

ATP origo