Laihia

Laihian kirjastoauto (Plarit II) 

Keväällä 2005 toteutui pitkäaikainen haave, kun Laihian kirjasto sai erittäin tiukan väännön jälkeen uuden kirjastoauton. Uusi auto on järjestyksessä kolmas, edellinen oli hankittu vuonna 1986. 

Uuden auton alustan on valmistanut Scania, ja se on malliltaan L941B 4X2 kallistetulla 260 hv:n takamoottorilla varustettuna. Korin on valmistanut Kiitokori Oy.

Auto haettiin Kausalan tehtaalta 21.2.2005 ja reitille se lähti hiihtoloman jälkeen 7.3. Auton reitillä on noin 70 pysäkkiä, pysäkkiaika on n. 20 h/viikko. Lainamäärä vuodessa on noin 25000 kpl, mikä on n. 20  % koko kirjaston lainamäärästä. 

Kallistettu moottori helpottaa auton takaosan tilaratkaisuja. Taka-akselin kohdalta takaseinään päin lattia nousee lievästi kaltevana ilman porrastusta, mikä on todettu käytössä hyväksi ratkaisuksi. WC on sijoitettu apumiehen puoleiseen takanurkkaan, minkä ansiosta auton keskiosaan on saatu mukavasti väljyyttä. Kuljettajan puoleinen sivuikkuna auton keskiosassa pyörivien lehti- ja kasettitelineiden kanssa muodostaa kokonaisuutta mielenkiintoisesti elävöittävän yksityiskohdan.

Takaikkuna on poistettu ja korvattu hyllyillä. Hyllytilaa autossa on n. 90 m, niteitä vajaa 4000 kpl. Vanhaan autoon verrattuna hyllytila väheni selvästi, mutta tiiviillä kokoelmatyöskentelyllä tilannetta on mahdollista parantaa. Hyllyjen taustan rakenne on osoittautunut ongelmalliseksi, koska hyllyjen ja seinän väliin jää kohtalainen tila, jonne kirjat helposti putoavat matalan tukilevyn yli. Pahimmissa paikoissa kirjat saa pois ainoastaan purkamalla hyllyt.

Hyllyjen kiinnitykset joutuvat lujille ankarissa tieolosuhteissa. Kiinnityksiä jouduttiinkin syksyn aikana korjaamaan vakavampien vaurioiden estämiseksi. Auton etuosaan sijoitettu pyörillä, tilapäisesti hyllyyn kiinnitettävä palautushylly on todettu käytössä käteväksi. 

Yleisöpääte grps-pohjaisella mobiiliyhteydellä varustettuna on sijoitettu auton keskiosaan ovenpuoleiselle seinälle. Matkapuhelintukiasemien katvealueet ovat toistaiseksi estäneet yhteyden saannin täysin kattavasti kaikilta pysäkeiltä. Nuoret asiakkaat käyttävät tottuneesti yleisöpäätettä, sen sijaan vanhempien asiakkaiden keskuudessa käyttö on varsin vähäistä. Yleisöpääte toimii myös virkailijan apuna tiedonhaussa, koska varsinainen työkone toimii toistaiseksi offline-tilassa. 

Työvalot auton sivulla ja takana lisäävät huomattavasti turvallisuutta ja helpottavat työskentelyä syksyn ja talven hankalissa olosuhteissa. Peruutuskamera on myös olennaisesti turvallisuutta lisäävä tekijä. Entistä lyhyempi akseliväli (5,85 m) lisää ketteryyttä ahtaissa käännöksissä, joita reiteillä on useita. Kaksi moottorilaturia takaavat sähkön riittävyyden pitkissäkin seisokeissa. 

Korin väriratkaisuja suunniteltaessa koko henkilökunta oli mukana ja lopulliset ratkaisut tehtiin yhteistyössä korivalmistajan kanssa. Korin ulkopuolista tunnuskuviointia varten järjestettiin kilpailu koululaisten keskuudessa. Lopullinen ratkaisu toteutettiin kilpailun voittaneen Tirsa Toivosen esityksen pohjalta. 

Ensimmäisen käyttövuoden aikana uusi kirjastoauto on osoittanut toimivuutensa erilaisissa olosuhteissa. Kuski ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä uuteen tulokkaaseen, jolle me kaikki toivomme jatkossa runsaasti työntäyteisiä vuosia.

Teksti ja kuvat:
Ritva Kupiainen
Laihian kunnankirjasto

Plarit II