Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Helsingin kaupunginkirjaston palkitsema Tablettistartti on sosiaalinen, matalan kynnyksen mobiililaiteopastus, joka on suunnattu erityisesti senioreille. Rennoilla 1-2 tunnin kokoontumiskerroilla kaivetaan omat "surffilaudat" esiin ja jaetaan omat käyttövinkit kanssaryhmäläisille, sekä tentataan vetäjiä tiukoilla kysymyksillä vaikkapa tietoturvasta, verkkopankeista, asetuksista tai sähköpostin käytöstä.

Suositeltava ajankohta
Päiväsaikaan, kun seniorit ovat liikkeellä
Toimijat ja yhteistyötahot
Tietotekniikkaa tunteva henkilökunta + mahdollinen digitalkkari tms.
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Tykkiä ja muita ei välttämättä tarvitse, koska jutustelu ja leppoisa oppiminen on homman ydin. Tilaan yksi yhteinen pöytä ja tuolit ympärille.
Lupalomakkeet, sopimukset ja tekijänoikeusasiat
Mikäli dokumentointia on tarkoitus tehdä, siihen toki asianmukaiset kuvausluvat osallistujilta.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Markkinoi. Aseta tuolit ja pöydät paikalleen odotetun väkimäärän mukaan. Jutustele mukavia ja kehu hyviä laitevalintoja. Aluksi sopii kertoa yleisesti jostakin teemasta, kuten vaikkapa tietoturvasta, mutta väki intoutuu herkästi jakamaan vinkkejään oma-aloitteisesti ja vetäjien tehtävä on auttaa visaisemmissa ongelmissa. Kokoontumisia voi olla esimerkiksi kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Markkinointi viimeistään pari viikkoa ennen alkua. Tuolit ja pöydät kohdalleen puoli tuntia ennen alkua.
Tiedotus
Facebook, julisteet ja flyerit talon konseptin mukaan ainakin pari viikkoa ennen alkua. FB vaatii toki jatkuvuutta ja muistuttelua.
Muuta huomioitavaa
Leppoisa, rauhoittava asenne ja paljon kokeilunhalua yllyttäviä vinkkejä :-)
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Tuolit ja pöydät. Vesimukit vetäjille :-)