Tapahtuma- ja ideapankki

Kesto
0-2h
ilmainen
Lisää tietoa: Mahdollisesti hankittavaa rekvisiittaa (esim. velhon- ja rosvonhattu)
Kuvaus ja tavoite

1.-3.-luokkalaisille soveltuva mediasatutuokio, jossa luetaan ääneen Mediataitokoulu-sivuston (http://www.mediataitokoulu.fi/) tehtäväpankista löytyvä ”Loputon metsä” -satu. Netiketti, tietoturva, salasanojen salassapito, huijarit verkossa.

Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
Tietokone, videotykki ja äänentoisto nettisivulla olevan sadun esittämistä varten. Rauhallinen luokanomainen tila on hyvä, ja tilaa voi koristella salaperäisen metsän tunnelmaan sopivaksi.
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

”Loputon metsä” on interaktiivinen kertomus, joka käsittelee sadun keinoin Internetiä ja netin käytöstapoja. Tuokiossa luetaan satu ääneen, ja keskustellaan välillä tarinassa tulevista aiheista lasten kanssa. Tarinassa käsitellään tarinan keinoin mm. salasanoja, viruksia, huijareita verkossa, sähköpostia ja roskapostia. Tarinan lukemista voi dramatisoida esim. laittamalla päähänsä velhon- tai rosvonhatun niissä kohdissa, kun hahmot esiintyvät sadussa. Oppilaille voi antaa mukaan fiksun netinkäyttäjän säännöt ja oman nettilupauksen, jotka voi täyttää kotona vanhempien kanssa. Säännöt ja lupauksen voi tulostaa ko. sivuilta tarinassa.

Tuokio sopii hyvin turvallisen netinkäytön opettelemiseen sen ikäisillä lapsilla, jotka aloittelevat netinkäyttöä. Ei tarvita erityisiä laitteita (esim. tabletit).

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Lukukauden alussa tai viimeistään 2 viikkoa ennen tapahtumaa. Luokka tai luokat on hyvä kutsua tuokioon esim. lukukauden alussa. Tuokion suunnitteluun, tarinan lukemisen harjoitteluun, mahdollisten sääntöjen tulostamiseen ja rekvisiitan etsimiseen on hyvä varata n. päivän verran työaikaa.
Tiedotus
Luokka tai luokat kutsutaan tuokioon koulun kautta tai suoraan opettajille lähetettävällä tiedotuksella.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Rauhallinen luokanomainen tila on hyvä. Varaa aikaa mahdolliseen tilan koristeluun ja rekvisiitan ottamiseen valmiiksi.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Turun kaupunginkirjasto