Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Celian äänikirjojen tunnetuksi tekeminen vanhuksille tai vammaisille lukupiirin muodossa. Lukemaan innostaminen, aktivointi ja ilo.

Toimijat ja yhteistyötahot
asumispalveluyksikkö, toimintakeskus, hyvinvointikeskus ym
Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
askartelutarpeita
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Lukupiiri koostuu kolmesta tapahtumasta á 1 tunti.

Kolme kertaa paikalla on kirjaston edustaja ja sen jälkeen paikan henkilökunta voi jatkaa toimintaa omin päin.

• Tapahtumassa on aina teema. Esim. meri ja saaristo tai fantasia jne.
  • Kuunnellaan asiakkaiden kanssa yhdessä äänikirjaa. (Voidaan myös tehdä niin, että kuuntelu tapahtuu jo ennen tilaisuutta)
  • Kuuntelun pohjalta keskustellaan ja tehdään aiheen pohjalta runotauluja, yhteinen pulloposti tai vaikkapa maisemakuva.

Lopussa voidaan kuunnella vähän lisää tai lukea yhdessä runoja tms.

Tilaisuudessa voi myös vinkata kirjoja.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Järjestelyistä on sovittava laitoksen henkilökunnan kanssa viimeistään 1kk ennen. Huomioitava erilaiset päivärytmit ja ohjelma, jota asiakkailla on.
Ajoissa mietitään teemat ja etsitään kuunneltava aineisto.
Tiedotus
Laitoksen henkilökunnalle ja asiakkaille.
Muuta huomioitavaa
On hyvä käydä etukäteen kertomassa Celian palveluista laitoksen henkilökunnalle ja tehdä heille Vera-tunnukset tai tilata CD-levyt. Tämä parantaa mahdollisuutta jatkaa lukupiiriä kirjaston osuuden jälkeen.

Kehitysvammaisten kanssa kannattaa yleensä valita lyhyt teksti, jossa on kokonainen tarina. Ohjaajia kannattaa pyytää paikalle oppimaan ja auttamaan.
Kirjaston muuhun toimintaan vaikuttavaa, esim. melu
Pitääkö ottaa oma läppäri mukaan, kaiuttimet, askartelutarpeet. Fyysinen kirjakin kannattaa ottaa mukaan.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Turun kaupunginkirjasto